MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Actuele foto's -> Avondvliegen boven de Oischotse Heide

Foto's en/of film van leden - Opendagen, movements etc.
Nieuw bericht plaatsen

Avondvliegen boven de Oischotse Heide

Berichtdoor Edward Antonissen » ma jun 01, 2020 9:29 am
Aantal posts: 10x
Ranking: Baanveger

PB sturen

Op 11 mei werd aangekondigd dat helikopterbemanningen van het Defensie Helikopter Commando in Gilze-Rijen zouden starten met extra trainen bij duisternis boven Nederland. De vluchten stonden gepland om deze in het buitenland te doen echter vanwege de COVID-19-crisis was dat nu niet mogelijk. In de week van 11 mei zag ik in de avond geen mogelijkheden om naar de Oirschotse Heide te gaan. De overige twee weken wel en heb ik zeven avonden doorgebracht op de hei. Dat wil niet zeggen dat je altijd helikopter activiteit hebt. Het blijft een gok.

18 Mei begon lekker. Tegen 20.00 uur kwam Chinook D-662 trainen. Deze heeft ruim een uur geoefend op diverse plekken. Gelukkig ook op het zand waar ik en nog een aantal anderen stonden te wachten voor 'brown-out' landingen of zandlandingen. Ik heb er wel voor mogen lopen maar leverde foto's op in het zachte avondlicht.

1) De Chinook had de landing al gemaakt toen ik op de juiste plek aankwam.
Afbeelding

2) Gelukkig herhaalde hij de 'brown-out' landing op dezelfde plek meerdere malen.
Afbeelding

3) Op het einde werden nog wat heide landingen geoefend. Dit was rond 21.00 uur en de zon werd gesluierd door een wolkenband. Weinig licht meer.
Afbeelding

19 Mei bracht in de avond geen helikopter activiteit op de hei. 20 Mei kwam een Cougar oefenen. Deze is ongeveer een half uur geweest. Helaas bleef deze Cougar voor mij ver buiten bereik. Wel mocht ik, samen met zo'n elf anderen, getuigen zijn van een opname van een video clip voor artiest Wetty Beatz. Meer informatie over deze artiest is te vinden op: https://www.wettybeatz.com/aboutme .

4) Na het Hemelvaart weekend stond ik op 25 mei opnieuw op de hei. Besloten om deze week mij te positioneren ten westen van het fietspad. Dus het westelijk gedeelte van het heidegebied. Deze avond kwam Chinook D-665 oefenen. Deze Chinook oefende zowel op de zandplaat als ten westen van het fietspad. Hij maakte drie landingen aan de westzijde. Na een flinke run van zo'n 500 meter kon ik de laatste landing meepakken. Dit was rond 20.45 uur. De Chinook oefende een soort hellingproef op de oneffenheden van de hei.
Afbeelding

De volgende avond mij opnieuw gepositioneerd ten westen van het fietspad. Kreeg een telefoontje van mijn broer rond 19.30 uur die ook naar de hei was gekomen maar bij de zandplaat stond. Zij hadden bij de zandplaat personeel gesproken. Twee Chinooks zouden duo landingen komen oefenen rond 20.00 uur op de zandplaat. Ik wist wat dit betekende. De oversteek maken. De Chinooks waren flink verlaat. Tegen 20.40 uur arriveerde ze. Eerst gingen ze afzonderlijk van elkaar 'brown-out' landingen oefenen. Op het laatst hebben ze een aantal maal de duo landingen gedaan. Vanwege de positionering van de Chinooks is het mij niet gelukt om hiervan foto's te maken zoals ik dit voor ogen had. Het was druk met fotografen op de hei. Ik denk wel een dertigtal. Vooraf werd verteld waar de Chinooks zouden landen en waar we mochten staan.

5) Deze avond waren Chinooks D-663 en D-664 actief. Hier de D-664 welke een 'brown-out' landing maakt in het late avondlicht.
Afbeelding

6) Een opname tegen de zon in.
Afbeelding

7) In het laatste licht een 'brown-out' landing van de D-663 als onderdeel van een duo landing. Zoals geschreven, de duo landingen waren mooi om te aanschouwen maar fotografisch niet ideaal.
Afbeelding

Tegen 21.20 uur vertrokken beide Chinooks terug naar Gilze-Rijen en mocht ik mijn wandeling beginnen naar de auto. Deze stond aan de westzijde en dat is ruim 20 minuten wandelen. Woensdag 27 mei opnieuw naar de hei. Opnieuw voor de westzijde gekozen. Stond net geparkeerd om 19.10 uur of ik hoorde al een Chinook. Op Adsb gekeken, de D-666, ofwel de jubileum Chinook met beschildering vanwege 75 jaar 298 squadron. Deze vloog direct naar de zandplaat om daar te gaan oefenen. Ik in hoog tempo ook die kant op, wetende dat het een flinke afstand is over een terrein wat niet gemakelijk loopt. Flink bezweet aangekomen om nog drie zandlandingen mee te kunnen pakken.

8) De tweede van drie 'brown-out' landingen die ik kon meepakken.
Afbeelding

9) De laatste 'brown-out' landing. Hierna en dat was rond 19.50 uur vertrok de Chinook. Tegen 20.30 uur ben ik terug gelopen naar de auto.
Afbeelding

Donderdagavond bracht geen helikopter activiteit op de Oirschotse Hei. De stappenteller op mijn telefoon heeft mij nog nooit zo vaak gefeliciteerd met mijn prestaties :lol: . Het blijft een gok of er een helikopter komt trainen en zo ja of je deze helikopter dan ook nog eens voor je lens krijgt. Ik heb er vaak voor moeten werken en ben blij dat het foto's heeft opgeleverd. Ik heb wel vaker gelopen om een helikopter op de foto te krijgen en ook vaak zonder succes.

Ik hoop dat ik jullie niet heb verveeld met mijn verhaal en foto's. Het geeft net wat meer context dan alleen foto's.

Re: Avondvliegen boven de Oischotse Heide

Berichtdoor bvdboomen » vr jun 05, 2020 5:03 pm
Aantal posts: 667x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Zoals ik op EWAS al schreef, een mooie serie waar echt moeite in is gestoken. Als ik favorietjes mag aanwijzen: 4, 8 en 9.

Re: Avondvliegen boven de Oischotse Heide

Berichtdoor RutgerB » za jun 06, 2020 4:38 pm
Aantal posts: 165x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Mooie actieplaten :SUPER

Reactie plaatsen

Keer terug naar Actuele foto's