MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Actuele foto's -> spottersfoto's en luchtvaartfotografie

Foto's en/of film van leden - Opendagen, movements etc.
Nieuw bericht plaatsen

maak je, en geef je de voorkeur aan spottersfoto's of luchtvaartfotografie?

spottersfoto's
21
72%
luchtvaartfotografie
8
28%

Totaal aantal stemmen : 29

spottersfoto's en luchtvaartfotografie

Berichtdoor Birdman » di aug 01, 2006 9:05 pm
Aantal posts: 1369x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken

Een punt wat mij enorm opvalt en wat soms ook tot discussie leid is het verschil in creativiteit in de foto's van vliegtuigen. De meeste vliegtuigspotters gaan voor side-on shots of perspectieven waar in ieder geval het nummertje en eventuele badges, staartbanden etc. duidelijk zichtbaar zijn. Voor mijzelf let ik daar vrij weinig op omdat ik mij meer bewust ben van de achtergrond, compositie en probeer te anticiperen wat de volgende maneuvre zal zijn om precies dat ene moment te pakken wat het bijzonder maakt. Soms zoom ik wat meer in, iets wat ik Peter Steehouwer foto's noem. Hij heeft sinds een jaar of twee vrij veel shots met meer tele dan nodig is voor een volledig vliegtuig in beeld. Zo zijn cockpit shots interessant tijdens solo display's als de kist op zijn kant recht over komt.
Het punt is dat er kwalitatief vaak weinig aan te merken valt op de foto's die iedereen maakt. Inhoudelijk is er wel een grote wereld van verschil.

Hoe staan jullie hier tegenover? Waarom maken jullie de foto's die jullie maken op juist die manier, en waar ga je voor dus wat je je doel?

Groeten,
René

*.*

Berichtdoor john » wo aug 02, 2006 2:07 pm
Aantal posts: 815x

PB sturen

*.*

Laatst bijgewerkt door john op vr nov 03, 2006 9:06 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

John's foto's

Berichtdoor Birdman » wo aug 02, 2006 7:16 pm

Uiteraard ben je gebonden aan de situatie, ik probeer zelf altijd op zoveel mogelijk plekken te staan als ik kan. Verder geld voor mij, hoe dichterbij hoe beter. Ook probeer ik zoveel mogelijk te doen met de aanwezige omgeving, met name in Zwitserland is dat goed te doen, maar ook niet zo moeilijk. Wel vind ik het meer een uitdaging bij vliegvelden op vlakke grond, vaak is het net dat ene moment van take off wat het maakt.

Tja, creatief gezien vind ik het wel een beetje braaf in de zin dat alles volledig in beeld is.
Wel is het goed randje randje waardoor je er goed in duikt en de toestellen er groot uitspringen. Deze foto's zijn allemaal actie foto's, zeker goede shots. Momenten en formaties komen goed tot leven. Wat me ook opvalt is je bewustzijn met de inkadering van de vliegrichting. Er zijn een hoop fotografen die er "bewust naastmikken". Dat is een term die ik heb gegeven aan het kaderen van een vliegtuig in perspectief, strak in beeld maar er mag geen vleugeltip ontbreken. Daardoor zit er geen voorwaardse dynamiek in de foto, en voor mijn gevoel moet het kader een stuk de andere kant op. Een beetje meer ruimte geven aan de neus werkt fotografisch erg sterk.

Groeten,
René

Berichtdoor Ranger » wo aug 02, 2006 7:43 pm
Aantal posts: 149x
Ranking: Golden Wing

PB sturen

Wat ik er van vind is het volgende. Van die foto's maken die jullie doen kan ik niet, maar ik denk dat iedereen hier een andere mening over heeft. Als je foto's maakt vind je het toch maar knap van jezelf, als ze er een beetje uitzien en deze kunnen in andermans ogen wel helemaal niets zijn. De volgende keer leg je de lat voor jezelf weer een beetje hoger en zo worden ze steeds beter en dan nog kunnen ze in andermans ogen wel helemaal niets zijn, maar voor jou dus wel. Je hebt je best er voor gedaan en laat een ander het dan maar niets vinden, maar waren die zijn foto's altijd even goed ?
Alle begin is altijd moeilijk. Het plezier wat je er aan beleefd geldt ook. Ik vind alle foto's mooi hier. Heb bewondering voor iedereen die hier zijn foto's wil delen. Ga zo door allemaal en twijfel niet aan jezelf.

Groeten Ranger.

Berichtdoor MADDOG » wo aug 02, 2006 7:47 pm
Aantal posts: 611x

PB sturen

Zoals Rene zegt...
"Als je de vliegtuig eens de ruimte geeft om ergens heen te gaan" zou ik zeggen

En de crativiteet van een foto tja daar heeft ieder z'n eigen ideeën over

Goofy
Afbeelding

Afbeelding

Niet veel mensen fotograferen tegen het licht in... Maar soms levert dat heeeele mooie plaatjes op.

Breitling Team
Afbeelding

Een Yak
Afbeelding

Berichtdoor Vosjuh » wo aug 02, 2006 7:53 pm
Aantal posts: 58x
Ranking: Officier Luchtverkeersleider

PB sturen

MADDOG schreef:Zoals Rene zegt...
"Als je de vliegtuig eens de ruimte geeft om ergens heen te gaan" zou ik zeggen

En de crativiteet van een foto tja daar heeft ieder z'n eigen ideeën over

Goofy
Afbeelding

Afbeelding

Niet veel mensen fotograferen tegen het licht in... Maar soms levert dat heeeele mooie plaatjes op.

Breitling Team
Afbeelding

Een Yak
Afbeelding

very NICE !!!!

Berichtdoor Ranger » wo aug 02, 2006 7:55 pm

PB sturen

Ik begrijp niet helemaal wat je hier mee bedoeld, misschien kun je het nog eens uitleggen.

Ranger.

Berichtdoor MADDOG » wo aug 02, 2006 8:19 pm

PB sturen

Ranger schreef:Ik begrijp niet helemaal wat je hier mee bedoeld, misschien kun je het nog eens uitleggen.

Ranger.

Wat..... "een vliegtuig ergens heen laten gaan" ?!?

Daar bedoel ik mee dat je in de richting waar het vliegtuig heengaat
ruimte vrijlaat.

[1]
Afbeelding

[2]
Afbeelding

1 vind ik dynamischer (er zit beweging in)
2 die wat static overkomt.... maar dat is mijn mening

Ook heb ikzelf van die perfect in een frame foto's

Afbeelding

Afbeelding

Berichtdoor MADDOG » wo aug 02, 2006 8:46 pm

PB sturen

En van "mislukte minder goede" foto's
kun je nog altijd bewerken tot kleine kunstwerkjes

Orgineel
Afbeelding

Na wat creative bewerkingen
Afbeelding

Tis creativiteit in spotting foto's
Dus de poll is bij mij 50-50

Berichtdoor Ranger » wo aug 02, 2006 9:22 pm

PB sturen

Na je uitleg begrijp ik wat je bedoeld MADDOG. De foto's met de uitleg waren begrijpelijk. Bedankt voor de genomen moeite.

Ranger

Berichtdoor MADDOG » wo aug 02, 2006 9:34 pm

PB sturen

Ranger schreef:Na je uitleg begrijp ik wat je bedoeld MADDOG. De foto's met de uitleg waren begrijpelijk. Bedankt voor de genomen moeite.

Ranger

You welcome

Maar het is gewoon wat je met de foto's wilt laten zien
Als spotter maak je foto's van het vliegtuig met nummer en alle hekenningspunten.
Dus dan zijn "static" foto's goed.
zoals deze reeks http://album.zoom.nl/user/BUMPOR/Volkel%2028-07-2006/

En als creative luchtvaart fotograaf wil je mooie plaatjes schieten
http://album.zoom.nl/user/BUMPOR/

Berichtdoor probaco » vr aug 04, 2006 8:45 pm
Aantal posts: 134x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Ik ga voor de huis tuin en keuken shot. Voor mij hoeven die nummers niet zo. Ben allang blij als ze er mooi opstaan (in mijn oogpunt dan). En met 3 Gig aan geheugenkaarten moet dat lukken. Je schiet gewoon vanalles raak en zie wel wat eruit komt. Net als bij Leeuwarden '06.

Berichtdoor MADDOG » vr aug 04, 2006 9:37 pm

PB sturen

probaco schreef:Ik ga voor de huis tuin en keuken shot. Voor mij hoeven die nummers niet zo. Ben allang blij als ze er mooi opstaan (in mijn oogpunt dan). En met 3 Gig aan geheugenkaarten moet dat lukken. Je schiet gewoon vanalles raak en zie wel wat eruit komt. Net als bij Leeuwarden '06.

Misschien komt het nog wel.... Want in het begin schiet je op alles je kaarten vol (en dat gaat ook eens een keer vervelen).
En op een gegeven ogenblik ga je je intresseren voor (een) bepaald(e) type(s).
Dan weet je tenminste wat je gekiekt hebt, waarvan ze komen, en post niet een verkeerde foto :wink:

Berichtdoor Ranger » za aug 05, 2006 11:24 pm

PB sturen

Dat lijkt me ook, daar je in het begin voor alles gaat wordt later slectiever in het maken van platen, denk dat je dan meer voor detail gaat.

Ranger.

Beginner of niet..

Berichtdoor Birdman » zo aug 06, 2006 4:33 pm

Deel van mijn vraag was nog, ongeacht beginner of niet, waar ga je nou eigenlijk voor? Waarom maak je de foto's die je maakt. Is dit voor het verzamelen (van elke kist een foto met zichtbare markings)- in eigen collectie of voor op het web, of doe je aan (betaalde) publikaties?

Ik ben zelf aan een website bezig dat een online magazine gaat worden. Daarmee wil ik samen met anderen met fotografie en tekst de (militaire) luchtvaart in beeld brengen dmv. artiekelen van evenementen, vliegtuigtypes, luchtmachten, squadrons en interviews met personeel en vliegers. Ook wil ik het luchtvaart enthousiastme in beeld brengen door een terugkomend stuk met interviews en foto's over de mensen zelf en de marketing die er op in haakt.
Waar ik wel veel belang in stel is goede fotografie met een vrij creatieve inval.

Groeten,
René

Volgende

Reactie plaatsen

Keer terug naar Actuele foto's