MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Actuele foto's -> Stof op de sensor

Foto's en/of film van leden - Opendagen, movements etc.
Nieuw bericht plaatsen

Stof op de sensor

Berichtdoor Bergen » di mei 08, 2007 12:04 am
Aantal posts: 765x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

In het Canon EOS 400D - Deel 2 topic op GoT kwam ik dit tegen:

http://www.chipclean.nl

Een bedrijfje wat tegen een vergoeding je sensor schoonmaakt. Heb er zelf geen ervaring mee, want ik heb maar gewoon een huis- tuin en keuken camera, maar ik zie nog wel eens opmerkingen over stof op foto's, dus ik dacht misschien heeft iemand er wat aan...

Berichtdoor john » di mei 08, 2007 11:37 am
Aantal posts: 815x

PB sturen

Hoi Bergen
Ja ik had het algezien .
Maar dat dat nou zo duur moet zijn om even ,schoon te maken :?
Het geld stroomt er binnen :?:
bedankt voor je info
gr john

Berichtdoor Iwan Bogels » di mei 08, 2007 1:35 pm
Aantal posts: 118x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Hi guys,

Wat ik niet snap is hoe mensen zich steeds weer laten afschrikken door enge vooruitzichten. Heb je ooit wel eens iemand gehoord die zelf zijn sensor heeft beschadigd ? Ik maak mijn sensor al zelf schoon sinds ik mijn digitale camera heb, en dat heeft me Euro 70,- gekost aan initieële aanschaf. Heb mijn camera inmiddels vier keer schoongemaakt, en heb nog voor drie of vier keer aan schoonmaakgerei over. De vloeistof (die Euro 10,- was van de eerste Euro 70,-) is nog voldoende voor zeker 40x schoonmaken.

De grote voordelen van zelf schoonmaken:

- Je kunt het doen waar en wanneer het je uitkomt
- Het kost je veel minder dan "professionele" reiniging
- Je hoeft niet stad en land af te rijden om het te laten doen
- Het kost je slechts 10 minuutjes, inclusief controle
- Je doet het veel eerder omdat het zo makkelijk is

Laat je nou niet bang maken door die enge berichten over beschadiging aan de sensor. Als je de aanwijzingen op de verpakking volgt kun je gewoon niets stuk maken.

Een kind kan de was doen, echt waar !

Doej,
Iwan

Berichtdoor john » di mei 08, 2007 2:01 pm

PB sturen

OKe Iwan
Maar waar doe jij het dan mee, Want er is zoveel van dat spul,
Dat je door de bomen het bos niet meer zie :wink:
En dan zijn er nog die het doen met 3M tape! :lol:
gr john
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door john op di mei 08, 2007 6:15 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichtdoor Iwan Bogels » di mei 08, 2007 5:39 pm

PB sturen

Hey John,

Als je het doet met 3M tape dan denk ik dat je minder IQ hebt dan het aantal megapixels van je camera. Want uiteindelijk plak je een soort lijm op de sensor. Ooit wel eens een plakbandje ergen vanaf getrokken ? Pfff....

Anyway, back to serious cleaning.

Zelf gebruik ik de PhotoSol Sensor Swab in combinatie met de PhotoSol Eclipse vloeistof. Deze Swabs zijn er in drie maten (afhankelijk van het type camera dat je gebruikt).

1. Open de spiegel en de sluiter van de camera middels de speciale schoonmaakstand

2. Haal één van de geleverde 12 Sensor Swabs uit zijn stofvrije gesealde zakje en laat er een paar druppels Eclipse op vallen.

3. Strijk de Swab in één richting over de sensor, zodanig dat je de hele sensor hebt geraakt.

4. Binnen twee seconden zie je de Eclipse vervliegen en is de sensor weer droog.

5. Sluit de sluiter en de spiegel, en maak een opname van een lichtbron. Zelf de ik dat altijd met 1/500e op ISO 100, en zonder lens. De camera hou ik dan op ongeveer 30 cm van een brandende lamp

6. Open de gemaakte foto op je computer en check of je nog stofjes, vuiltjes of streepjes ziet zitten.

7. Herhaal indien nodig stap 1 t/m 6 als je een stofje hebt gemist. Je kunt hiervoor dezelfde swab gebruiken als de eerste keer, als je deze tenminste niet in contact hebt laten komen met andere oppervlakten. Kortom, na gebruik even over de rand van je buro leggen zodat hij in de lucht blijft zweven met het natte oppervlak, of even het andere uiteinde in je mond steken op hem niet te laten rusten op stoffige oppervlakten.

Geloof me, iedereen die het een keer gebruikt heeft slaat een zucht van verlichting als hij ontdekt hoe simpel het eigenlijk is.

Groetjes,
Iwan

Berichtdoor john » di mei 08, 2007 5:46 pm

PB sturen

Hoi Iwan
zie zelf maar er zijn er zat die het doen met tape! :wink:
ik dus niet
gr john
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=55423

Berichtdoor john » di mei 08, 2007 6:24 pm

PB sturen

hoi Crizz
Hoe zit het met de lijmresten van de tape! :?: :?:
GR JOHN

Berichtdoor Iwan Bogels » di mei 08, 2007 6:42 pm

PB sturen

Hey Chris,

Dit ga je niet menen !?!

Plakken op je sensor
Trekken aan je sensor

Is 70 euro dan teveel gevraagd voor 12 verantwoorde schoonmaakbeurten ?? Ik ben verbijsterd !

Groetjes,
Iwan

Berichtdoor john » di mei 08, 2007 6:47 pm

PB sturen

[Anyway, back to serious cleaning.

Zelf gebruik ik de PhotoSol Sensor Swab in combinatie met de PhotoSol Eclipse vloeistof. Deze Swabs zijn er in drie maten (afhankelijk van het type camera dat je gebruikt).

1. Open de spiegel en de sluiter van de camera middels de speciale schoonmaakstand

2. Haal één van de geleverde 12 Sensor Swabs uit zijn stofvrije gesealde zakje en laat er een paar druppels Eclipse op vallen.

3. Strijk de Swab in één richting over de sensor, zodanig dat je de hele sensor hebt geraakt.

4. Binnen twee seconden zie je de Eclipse vervliegen en is de sensor weer droog.

5. Sluit de sluiter en de spiegel, en maak een opname van een lichtbron. Zelf de ik dat altijd met 1/500e op ISO 100, en zonder lens. De camera hou ik dan op ongeveer 30 cm van een brandende lamp

6. Open de gemaakte foto op je computer en check of je nog stofjes, vuiltjes of streepjes ziet zitten.

7. Herhaal indien nodig stap 1 t/m 6 als je een stofje hebt gemist. Je kunt hiervoor dezelfde swab gebruiken als de eerste keer, als je deze tenminste niet in contact hebt laten komen met andere oppervlakten. Kortom, na gebruik even over de rand van je buro leggen zodat hij in de lucht blijft zweven met het natte oppervlak, of even het andere uiteinde in je mond steken op hem niet te laten rusten op stoffige oppervlakten.

Geloof me, iedereen die het een keer gebruikt heeft slaat een zucht van verlichting als hij ontdekt hoe simpel het eigenlijk is.

Groetjes,
Iwan[/quote]

Hoi Iwan
Nog bedankt voor de info voor dat ik het vergeet.
gr john

Berichtdoor Iwan Bogels » di mei 08, 2007 6:56 pm

PB sturen

Pfieuw, dacht even dat ik een delirium had toen ik j verhaaltje las. Haha.

Bedankt voor je correctie Chris !

:-)

Cheers,
Iwan

PS: De nieuwe Adobe Lightroom 1.0 al geprobeerd met RAW ? WOW !!!

Berichtdoor spine24 » di mei 08, 2007 6:59 pm
Aantal posts: 4049x

PB sturen | Website bezoeken

Iwan Bogels schreef:PS: De nieuwe Adobe Lightroom 1.0 al geprobeerd

Crizz komt alleen maar in darkrooms :lol:

Adobe Lightroom

Berichtdoor john » di mei 08, 2007 7:00 pm

PB sturen

Ja heel leuk dat Lightroom ,maar wel druk kwa opzet
Hou het wel bij cs3
gr john

Berichtdoor Iwan Bogels » di mei 08, 2007 7:05 pm

PB sturen

Hey John,

Ik gebruik Lightroom en Photoshop naast elkaar. In Lightroom heb ik veel meer controle over de conversie van RAW's, terwijl ik in Photoshop veel meer detailbewerking en eindprocessing doe.

Wat mij betreft gaan die twee programma's heerlijk samen.

Cheers,
Iwan

PS: Hoe bevalt CS3 ? Ik kan hem nog niet installeren omdat ik Service Pack 2 van XP niet heb geinstalleerd.

Berichtdoor powerzip » di mei 08, 2007 7:16 pm
Aantal posts: 155x

PB sturen | Website bezoeken

Met alle info die pleit voor zowel zelf doen danwel uitbesteden wil ik jullie mijn ervaring niet onthouden. Kort geleden ,na overleg met Nikon Service Point in Beverwijk, is mij door hen ten stelligste geadviseerd dit vooral niet zelf te doen vanwege de mogelijke risico's hieraan verbonden.
NSP zou hiervoor de nodige expertise in huis hebben om het schoonmaken van de sensor vakkundig aan te pakken. ( ).
Aldus gedaan, camera weg ( 1 week) en de kosten ad € 75,-.
Nadat camera retour was viel meteen op dat stof weg was , maar bij extreem contrast er iets mis was.
Bijgaande foto van heden (dinsdag 8-mei) avond laat haarfijn zien wat ik hiermee bedoel..
Foto is een detail van een rolwolk tijdens een plotselinge hevige onweersbui. Toen ik de curves hanteerde om de contrasten te bewerken viel de "schade "meteen op.Oordeel zelf. Reaktie van NSP plaats ik zodra ik die binnen heb.
henk
Afbeelding

Berichtdoor john » di mei 08, 2007 8:26 pm

PB sturen

Nou Dat is ook mooi
75 euro en dat dit :?
Je ccd is toch niet onherstelbaar beschadigd henk

Volgende

Reactie plaatsen

Keer terug naar Actuele foto's