rob schreef:Stefan, mijn héél persoonlijke mening:
de tweede (onbewerkte) foto heeft mijn voorkeur, de eerste is voor mij té contrastrijk en daarom te donker, de schaduwen lopen dicht.
Ik wilde het niet zeggen, maar ik dacht hetzelfde. De onbewerkte foto kijkt prettiger. Sommige foto's krijgen wat meer pit door het contrast wat op te schroeven, maar dit is gewoon een foto van een tentoongesteld stilstaand vliegtuig. Die moet je gewoon met rust laten ofzo, denk ik.
Zo zou ik de touwtjes linksonderin ook in de foto laten, want het voegt diepte aan de foto toe. Door die touwtjes heb je een completer beeld van de omgeving.
Ook zou ik op zijn minst de schuine rand van de F16-plaat op de achtergrond erin laten, misschien ook nog iets van de dakrand, zodat je ziet dat de foto t.o.v. het gebouw onder een schuine hoek is genomen. Al dat soort dingen geven meer perspectief aan de foto.
De wazige rand om de foto impliceert snelheid, terwijl het onderwerp stil staat. Het effect is cool en je kunt het zeker gebruiken bij foto's van vliegende vliegtuigen, maar bij een stilstaand onderwerp voegt het niets toe.
Maargoed, dit is allemaal mijn mening. Zie het als opbouwende kritiek. Hopelijk kun je er wat mee.
Zo zou ik hem doen:
Boven en rechts afgeknipt
Levels beetje bijgewerkt
Iets meer verzadiging omdat het zo'n kleurrijke foto is