MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Actuele foto's -> F-16AM J-648 Full color marks

Foto's en/of film van leden - Opendagen, movements etc.
Nieuw bericht plaatsen

Berichtdoor Iwan Bogels » vr mei 11, 2007 7:55 am
Aantal posts: 118x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

En deze ?

Ben benieuwd hoe deze eruit ziet als ik de andere bewerkingen erbij zie.

Doej,
Iwan

Afbeelding

Berichtdoor Iwan Bogels » vr mei 11, 2007 8:26 am

PB sturen

Grappig !

Als ik mijn plaatje vergelijk met bovenstaande bewerkingen dan ziet mijn foto er opeens te flets uit. Maar ja, als ik me dan realiseer dat ik de andere plaatjes voor mij té contrastrijk waren dan klopt het wel dat mijn bewerking er fletser uit ziet. Eigenlijk moet ik mijn bewerking dus zien zonder eerst naar de andere foto's te kijken.

Daarom voor iedereen even een testje. Als je het eerlijk speelt leer je gelijk een stukje over je ogen / hersenen:

Neem een willekeurige mooie foto, en laat hier in Photoshop de functie Image - Adjustments - Levels op los. Zet de middelste waarde op 1,70 waardoor de foto veel te licht wordt. Schuif het grijze driehoekje onder het histogram nu langzaam naar rechts totdat jij vindt dat je de juiste belichting hebt bereikt (niet tussentijds naar de waarde kijken!). Noteer nu de nieuwe middelste waarde. Doe dezelfde handeling nog eens, maar zet de middelste waarde nu op 0,60. Je plaat wordt nu te donker en door je driehoekje naar links te schuiven maak je hem weer lichter. Stop nu op het juiste punt (niet tussentijds naar de waarde kijken!) en noteer de waarde die daarbij hoort.

Als je je tijdens de test niet tussentijds hebt laten beinvloeden door de getoondewaarde van het middelste vakje, dan heb je 95% kans dat de waarde uit de eerste helft van de test hoger ligt dan de tweede. En dat wil zeggen dat als je vanuit een lichte situatie naar een donkere corrigeert, je dan op een lichtere foto uitkomt dan wanneer je de test vanuit een donkere foto naar licht corrigeert. Je gevoel voor "de juiste belichting" is dus afhankelijk van de situatie van waaruit je gaat werken.

Dit probleem met corrigeren doet zich in alle handelingen voor. Probeer om hier rekening mee te houden ! Zelf wil ik na het bewerken van een foto nog wel eens gaan kijken naar hele andere foto's, en daarna terug switchen naar het te bewerken plaatje. Vaak zie je dan opeens een stuk beter wat er mis is als dat je de hele tijd naar dezelfde foto zit te staren.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Groetjes,
Iwan

Berichtdoor john » vr mei 11, 2007 10:07 am
Aantal posts: 815x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Hoi Iwan
Bedankt voor je info ,daar kunnen we wat mee :wink:
Ja de foto van jou is mooi ,Maar weer die AQL pot .
Waar van ik vind dat die niet goed doortekent :?: :?:
Gr john

Berichtdoor Iwan Bogels » vr mei 11, 2007 10:16 am

PB sturen

Hi John,

Ik zie wat je bedoelt, maar soms moet je ook gewoon leven met het feit dat niet alles even mooi en doortekent is.

Let wel, de zon op de bovenkant van de kist is fel, hetgeen veel contrast met zich meebrengt. Breed belichte highlights maken dus ook dat schaduwrijke partijen wel eens wat donkerder zijn in verhouding tot de rest van de plaat. Tenslotte zit die ALQ verstopt achter wielbakken, onder vleugels en tussen wingtanks, wer weg van een paar straaltjes zonneschijn.

Wat mij betreft is die donkere ALQ dus niet storend.

Groetjes,
Iwan

Berichtdoor john » vr mei 11, 2007 10:29 am
Aantal posts: 815x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Oke Iwan
Ik weet dat het wel beter kan Kwa belichting.
Daarom had ik het Wel leuk gevonden om te zien hoe jij dit zou oplossen.
Maar goed als het niet storend. is ,en goed is volgen jou,dan laten we het hierbij! :wink:
gr john

Berichtdoor Mike » vr mei 11, 2007 7:13 pm
Aantal posts: 433x
Ranking: Vlieginstructeur

PB sturen | Website bezoeken

Mijn bijdrage:
gecropt, levels naar 0,90, neat image ruisfilter, +3 brightness, +8 contrast, imagesize naar 1024, verscherpt naar 118%. Ik blijf bewust weg van de shadow/highlights tool omdat ik vind dan dat de ruis in je foto alleen maar versterkt wordt en bovendien de foto een onnatuurlijke look krijgt. Onder een vleugel hoort nu eenmaal schaduw te zijn als er zon schijnt ...

Afbeelding

Greets, Mike.

Berichtdoor Iwan Bogels » vr mei 11, 2007 10:14 pm

PB sturen

Hey Chris,

Je leert er vanalles op die Photoshop cursus. Wij hebben ook even een creatief zijsprongetje gemaakt in een verloren kwartiertje, en veel van de toen opgedane technieken kun je in onderstaande video terugvinden.

http://www.vkmag.com/magazine/comments/11334

Als je dit filmpje vertraagd afspeelt kun je een hoop leuke truukjes voor thuis opdoen.

Mochten mensen nog meer van dergelijke instructie videos willen zien, dan heb ik die.

Doej,
Iwan

Vorige

Reactie plaatsen

Keer terug naar Actuele foto's