V.w.b het hernoemen van de baanrichting - dat is vrij simpel:
Magnetische koers 055º betekent afgerond RWY-06 (altijd naar het dichtstbijzijnde tiental graden)
Magnetische koers 054º betekent afgerond RWY-05
aangezien de baan een rechte lijn (= hoek van 180º) is, geldt het tegenovergesteld ook:
Magnetische koers 235º betekent afgerond RWY-24
Magnetische koers 234º betekent afgerond RWY-23
Dus zo verandert baan 06/24 in een 05/23..!
Dit wordt inderdaad veroorzaakt door het immer veranderende magnetische noorden, dat in het noorden van Canada ligt en dus nu weer op weg is in noordelijke richting (de hoek van de baan t.o.v. het magnetisch noorden wordt kleiner)...
(Dit gaat wel heel erg langzaam, overigens - zie FLIPs voor jaarlijkse afwijking...)
Het magnetisch noorden ligt dus niet op de noordpool - dat is het kaartnoorden, maar dat is weer een heel ander verhaal...
Zo is een (hele) tijd geleden de complete serie parallelbanen op Schiphol van baannummer veranderd:
RWY-19L/01R, RWY-19C/01C en 19R/01L heten nu: RWY-18L/36R, RWY-18C/36C en RWY-18R/36R...
Meer info over het veranderen van de locatie van het magnetische noorden:
http://science.howstuffworks.com/enviro ... ion782.htmOverigens, in de Tweede Wereldoorlog hadden de Duitsers op Vliegbasis Leeuwarden al een tweetal kompaskompenseerschijven voor het
inregelen/nauwkeurig afstemmen van het boordkompas van de Luftwaffe vliegtuigen, waaronder de Nachtjagers... Toen was de afwijking tussen het kaart- en magnetische noorden nog veel groter dan tegenwoordig... (Een dergelijke kompasschijf op de Vliegbasis Gilze-Rijen staat inmiddels op de landelijke monumentenlijst...)
Many happy compass headings..!
Piet