MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Leeuwarden (EHLW) -> qra / scramble vraagjes

Plaats hier berichten over Leeuwarden (EHLW)
Nieuw bericht plaatsen

qra / scramble vraagjes

Berichtdoor jopey » vr jun 08, 2007 8:29 pm
Aantal posts: 5x
Ranking: Baanveger

PB sturen

Hoi, ik heb dit ooit al eens ergens gevraagd maar kan het niet meer terug vinden.

1] Als een kist Nederland binnenvliegt moet de kist zich dan ergens melden, of neemt eurocontrol automatisch contact met de kist op ?

2] Als er een kist Nederland binnenvliegt [ commless ] is het dan Eurocontrol of Schiphol, of Dutchmill die contackt probeert te zoeken met de kist ?

2a] Stel dat het Schiphol is die geen contact krijgt, nemen zij dan contact op
met Dutchmill en vragen om een QRA ?

3] Stel er is een kist commless, wie bepaald er dan dat er een scramble komt ?

4] In geval van een QRA, gaan er dan altijd 2 F-16 de lucht in , of kan dat er ook eentje zijn ?

5] Waarom horen de vliegers pas dat het zich om een QRA gaat als ze zijn opgestegen, en niet op het moment zelf ?

6] Wie bepaald in het geval van een QRA, en een kist meld zich dan nog niet, [ ook al volgen de f-16 de kist ] of de kist mag worden afgeschoten.
Is diegene ook 356 dagen per jaar bereikbaar ?

7] Stel er is een QRA, en de F-16's vliegen naast de commless kist,
hoe weet de commless kist dan de freqenties van de F-6's waar hij contackt mee moet opnemen ?

8 ] Wat is bovenstaande freqentie ?

Thanks 8)

Berichtdoor ArjenLS » vr jun 08, 2007 8:37 pm
Aantal posts: 223x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen | Website bezoeken

Een paar antwoorden die volgens mij aardig kloppen (please correct me when i'm wrong ;))

1] Als je Nederland binnenvliegt zal je van de controller jou zeggen wanneer je moet overschakelen, waarna je gecontroleerd word door Dutchmil/Amsterdam.

7] Hiervoor is de internationale noodfrequentie 121.500MHz, wanneer een F-16 naast je komt vliegen kan deze ook door bepaalde maneauvres te maken jou commando's geven maar je zal in ieder geval naar 121.500 gaan.

8] Al 2 keer genoemd inmiddels ;)

Re: qra / scramble vraagjes

Berichtdoor Joost1976 » vr jun 08, 2007 8:55 pm
Aantal posts: 1644x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

jopey schreef:Hoi, ik heb dit ooit al eens ergens gevraagd maar kan het niet meer terug vinden.

1] Als een kist Nederland binnenvliegt moet de kist zich dan ergens melden, of neemt eurocontrol automatisch contact met de kist op ?

2] Als er een kist Nederland binnenvliegt [ commless ] is het dan Eurocontrol of Schiphol, of Dutchmill die contackt probeert te zoeken met de kist ?

2a] Stel dat het Schiphol is die geen contact krijgt, nemen zij dan contact op
met Dutchmill en vragen om een QRA ?

3] Stel er is een kist commless, wie bepaald er dan dat er een scramble komt ?

4] In geval van een QRA, gaan er dan altijd 2 F-16 de lucht in , of kan dat er ook eentje zijn ?

5] Waarom horen de vliegers pas dat het zich om een QRA gaat als ze zijn opgestegen, en niet op het moment zelf ?

6] Wie bepaald in het geval van een QRA, en een kist meld zich dan nog niet, [ ook al volgen de f-16 de kist ] of de kist mag worden afgeschoten.
Is diegene ook 356 dagen per jaar bereikbaar ?

7] Stel er is een QRA, en de F-16's vliegen naast de commless kist,
hoe weet de commless kist dan de freqenties van de F-6's waar hij contackt mee moet opnemen ?

8 ] Wat is bovenstaande freqentie ?

Thanks 8)

Meeste vragen heb je meen ik op Airops als eens gesteld.

Punt 1, hangt er van af. de instantie waar de kist mee zou moeten werken doet dat, er is je al meerdere keren uitgelegd op welke hoogtes welke agency werkt. Onder FL245 Amsterdam, Boven FL245 Eurocontrol, en OAT Dutch Mil
Punt 2, zie 1
Punt 4, Altijd 2
Punt 5, vliegers weten al dat het om een scarmble gaat als de zoemer gaat in hun verblijf....
Punt 6, Minister van Binnenlandse zaken

Grtz

re

Berichtdoor jopey » vr jun 08, 2007 9:09 pm
Aantal posts: 5x

PB sturen

Thanks Joost, dat was inderdaad waar ik die vragen heb gesteld. :P

Berichtdoor john » vr jun 08, 2007 9:27 pm
Aantal posts: 815x

PB sturen

kijk hier maar eens opey
http://www.milatcc.nl/
gr john

Berichtdoor Chutemeister » ma jun 11, 2007 9:14 pm
Aantal posts: 7x

PB sturen

Dit wereldje is iets uitgebreider dan de heilige drie-eenheid MilATCC - AMS - MUAC....

Het luchtruim bewaken (en dus reageren op een CommLoss) is in eerste instantie een taak van de NAVO. Als je bij DutchMil even verder loopt kom je bij het CRC (Control & Reporting Centre) "Bandbox", de gevechtsleiding van de KLu.
Wanneer een kist CommLoss is wordt dat via DM gemeld aan Bandbox. Het kan ook zijn dat een kist al in het buitenland geen verbinding meer heeft en dan wordt dat door omringende CRC's aan Bandbox gemeld. Bandbox is de enige die de QRA mag scramblen.

Wanneer er kisten gescrambled worden op een CommLoss is dit altijd de QRA. Deze twee kisten (plus crew) staan 24/7 klaar en kunnen alleen als QRA gescrambled worden, ze weten dus zodra ze take off gaan, dat ze een kist moeten gaan onderscheppen.

vraag 6 btw, noet Binnenlandse zaken, maar Justitie.... :D

re

Berichtdoor Gerben KLu » di jun 12, 2007 12:08 pm
Aantal posts: 5486x

PB sturen

Inderdaad, volgens mij heeft minister Donner ooit toegegeven dat hij uiteindelijk (met zn adviseurs) de knoop door moest hakken of er geschoten moest worden ja/nee.
Dat is alweer 2 jaar geleden..
Tegenwoordig zit er dacht ik een andere **** op die stoel .

Re: re

Berichtdoor allesindehand » ma okt 22, 2007 5:44 pm
Aantal posts: 1x

PB sturen

Gerben KLu schreef:Inderdaad, volgens mij heeft minister Donner ooit toegegeven dat hij uiteindelijk (met zn adviseurs) de knoop door moest hakken of er geschoten moest worden ja/nee.
Dat is alweer 2 jaar geleden..
Tegenwoordig zit er dacht ik een andere **** op die stoel .

Dit klopt! minister van justitie is hier verantwoordelijk voor. verder in additie op de vragen die je had: de QRA is toegeschreven aan de NAVO en valt binnen de NAVO luchtverdedigingsstructuur. de QRA wordt daarom gescrambled in opdracht van het CAOC. de Nederlanders houden zich het recht voorbehouden om de QRA ook nationaal in te zetten na overdracht van authoriteit. voor punt 7 en 8 kennen we voor civiel verkeer de VHF guard 121.500 en voor militair verkeer UHF guard 243.000.

gegroet

Reactie plaatsen

Keer terug naar Leeuwarden (EHLW)