Ik ben net terug van een hele gave trip naar Japan. Het was mijn tweede bezoek aan het spotters-walhalla. Er zijn pechmomenten geweest zoals het niet vliegen van fighters vanwege de crash van de F-35. Uit respect werden alle jagers aan de grond gehouden. Door aanpassingen in de oorspronkelijke planning hebben we toch gekregen waar we voor naar Japan zijn gekomen. Een ander pechgeval was, dat de T-4's de hele trip niet vlogen.
Ik neem jullie met 50 foto's mee in mijn herbeleving van de reis.
1. Onze trip begon bij het Orionveld Hachinohe voor een bliksembezoek om de vertrekkende Orion te pakken.

2. Daarna door naar Misawa waar ik mijn eerste Japanse Hawkeye wist te scoren.

3. Ook deze Beech 1900 is nieuw voor mij.

4. Helaas is er een F-35 van de Japanners gecrashed (niet deze kist). Deze foto is van de dag ervoor.

5. Door naar Matsushima waar ik deze mooie F-2 op de rug kon pakken.

6. Change of plans. Omdat het op Hyakuri de volgende dag slecht weer zou zijn, zijn we alvast die kant op gereden.

7. In het korte tijdsbestek in de late middag veel Phantoms kunnen fotograferen.

8. Het zou helaas de enige dag zijn waarop de RF's zich lieten zien.

9. Op een no-fly-day taxiede deze bak naar de QRA voor een kistwissel.

10. Een C-2 in de landing op Iruma.

11. Vorige keer had ik een gekleurde YS-11, nu een mooie operationeel ogende grijze.

12. Op Gifu zit de testunit en dat is goed te zien aan deze C-1.

13. Verder naar het vierde veld op deze dag: Komaki, waar we ondermeer getrakteerd werden op maar liefst drie tankers.

14. Komaki is het Herc veld en die waren dan ook lekker bezig.

15. Onze reis gaat verder naar Tsuiki, waar de F-2's staan... heel veel!

16. Het veld ligt tegen de zee aan, vandaar die verhoging.

17. De kade is hier ook goed te zien. We worden enthousiast begroet.

18. Een F-2 met een iets te grote iets onder de vleugel.

19. Op Iwakuni kom ik mijn eerste Greyhound tegen.

20. Ondanks de crash, vliegen de Amerikanen wel door met de F-35.

21. Iwakuni is een lastig veld als de wind verkeerd staat. Deze Hornet bleef gelukkig laag.

22. De US-2 helaas niet maar het is wel een gave bak!

23. De kop van de baan is ver weg dus veel last van heat haze.

24. Ik heb overigens veel Orions te pakken deze trip.

25. Akeno, het heli-veld. Jammer dat daar de zon niet scheen!

26. Je staat daar namelijk à la Gilze-Rijen enorm dicht op de baan en het platform.

27. Geweldig dat ze hier nog mee vliegen.

28. De fotomogelijkheden op Akeno zijn enorm.

29. Nog een oudgediende die ik voor mijn lens hoopte te krijgen.

30. Dit bliksem bezoek aan Komatsu was ook niet gepland maar leverde wederom veel kisten en mooie foto's op.

31. De agressors vliegen in meerdere kleurschema's.

32. Op Komatsu is het tegenwoordig goed timen vanwege de extra aangebrachte rol prikkeldraad op het hek.

33. Besneeuwde toppen terwijl wij met korte mouwen konden staan.

34. Het werd al donkerder zodat de naverbranders zichtbaar werden.

35. Dit is het zicht vanaf het bezoekersplatform. Speciale ruimtes in de hekken maken fotograferen goed mogelijk.

36. Met zon heb je hier wel heat haze.

37. De volgende dag scheen die volop en was de baan gedraaid. Helaas geen agressors in de ochtend.

38. Wel deze mooie Blackhawk vol in de zon.

39. Na Komatsu stond Gifu weer op de planning. Dit keer vanaf een nieuwe locatie langs de baan.

40. Mooi strijklicht op de test Eagle.

41. Ondanks dat het op zijn einde loopt. vlogen de Phantoms toch meerdere sorties.

42. Op vrijdag was de planning optioneel. Uiteraard koos de groep voor Hyakuri waar nu wel weer gevlogen werd.

43. Ook het slepen gebeurt in stijl.

44. Leuk lijntje. De andere twee Phantoms waren net wat te laat op de roller, anders waren het er vijf geweest.

45. Take-off genomen vanaf de befaamde torens.

46. Ze bleven lekker lang laag.

47. De laatste zaterdag brachten we door op Atsugi. Best wel leuk vliegverkeer gehad voor een weekend.

48. Deze P1 was bezig met oefenboeien droppen.

49. Toffe marine Herc die ik nog niet had. Tot nu toe alleen luchtmachtvarianten.

50. En ik sluit af met een Super Hornet in het zakkende zonnetje op Yokota.