MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Nieuwsberichten -> Hoogvlieger Frank Crebas: ’Enorme kick als het lukt’

Militaire luchtvaart nieuwsberichten.
Nieuw bericht plaatsen

Hoogvlieger Frank Crebas: ’Enorme kick als het lukt’

Berichtdoor BermudaPilot » wo jun 08, 2016 9:38 pm
Aantal posts: 190x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Telegraaf 2 juni 2016:

Superspotter mee in F-16

Wat doe je wanneer het familiebedrijf voor honderden miljoenen wordt verkocht en je op je 29e financieel onafhankelijk bent?
Frank Crebas pakte zijn oudste hobby op en groeide uit tot de ultieme militaire luchtvaartfotograaf.
Vandaag vliegt de Flevolander mee in een F-16 die een JSF begeleidt tijdens een toer over Nederland.
Hij hoopt op nieuwe, unieke platen na afloop.

Ben jij niet de Crebas van Marktplaats?, is de eerste vraag die Frank nog steeds vaak krijgt wanneer hij zich voorstelt.
Zijn ouders mogen de verkoopsite ruim tien jaar terug hebben overgedaan aan grote concurrent eBay, het bedrijf blijft in geest aan de familie verbonden.
Frank zit er niet mee.
Hij is nog steeds trots op Marktplaats waar hij werknemer nummer twee was.
225 miljoen euro leverde de verkoopsite op.

Passie

„Ik was verknocht aan Marktplaats. Nadat ik in 2005 afscheid had genomen, donderde ik in een gat”, zegt de oud-directeur. „Mijn ouders begonnen een bedrijf dat brandnetels teelt om er kleding van te maken.
Maar brandnetels zijn mijn passie niet.
Dat was de militaire luchtvaart.
Daarom ben ik daarmee aan de slag gegaan.
Ik wilde spotten op topniveau.
Vanuit een vliegtuig andere kisten fotograferen, dat is het hoogste wat je kan bereiken.
Mijn ultieme wens was meevliegen en fotograferen vanuit een F-16.
Dat lukt me nooit, dacht ik.”

Mysterieus

Een jochie is Frank wanneer hij voor het eerst jachtvliegtuigen ziet.
Ze staan op de luchtmachtbasis Woensdrecht waar zijn fel tegen de komst van kruisraketten gekante ouders gaan protesteren.
De boodschap van Komitee Kruisraketten Nee gaat aan de jongste Crebas voorbij.
Hij heeft alleen oog voor de brute machines aan de andere kant van het hek.
Mysterieus zijn ze op het terrein waar je niet mag komen.
En tegelijkertijd zo extreem aanwezig wanneer ze brullend de lucht inschieten.

Wanneer hij begint met de realisatie van zijn droom helpt het dat Frank financieel onafhankelijk is.
Hij kan vliegtuigen inhuren van waaruit hij zijn eerste zogeheten air to air opnamen maakt.
Toch is het niet geld wat hem aan een unieke positie helpt, zegt Crebas.
Het is eerder gedrevenheid, fanatisme en branie.
Je kan nog zoveel op de bank hebben staan,
het zorgt er niet voor dat straaljagers uit alle denkbare landen even langs jouw toestel komen vliegen om zich te laten portretteren.

„Dat is een kwestie van no guts, no glory”, grijnst de superspotter. „Ik mailde of belde de eenheden wanneer ik wist dat ze naar een vliegshow zouden komen. ’Hebben jullie vijf minuten om even bij me langs te vliegen?’
Meestal doken ze inderdaad bij mijn kist op.
Die jongens krijgen graag foto’s en de commandant vindt het meestal wel goed.
Nu werk ik niet meer zo.
Ik trek al een paar jaar echt op met de Koninklijke Luchtmacht en de Amerikanen.
Maar die foto’s waren wel het bewijs dat ik nodig had om te laten zien wat ik kan.”

De ultieme wens van dik tien jaar terug is uitgekomen.
Veertien keer vloog Frank Crebas mee in Nederlandse F-16’s.
Zijn laatste vlucht is op afstand de meest unieke.
Vanuit de Fighting Falcon ziet de fotograaf op 23 mei de eerste twee JSF’s landen op de luchtmachtbasis van Leeuwarden.
Terwijl bijna alle spotters bibberen in de koude voorjaarsavond, zweet er eentje in de lucht.
De G-krachten verwerken die vrijkomen bij een steile klim,
dat is hard werken. Helemaal wanneer je ook nog een camera moet vasthouden en goede beelden wil maken.

„De vlucht gaat voor een groot deel langs me heen”, vertelt Crebas.
Een fotoserie van de F-35 staat voor op het scherm van zijn Mac. „Je moet voortdurend scherp zijn om ervoor te zorgen dat de vliegers de manoeuvres uitvoeren die ik heb bedacht.
En natuurlijk op het juiste moment afdrukken. Er zitten maanden aan voorbereidingen in zo’n vlucht. Hier thuis zie ik pas of het zo is geworden als ik wil.
Wanneer het is gelukt, dat geeft zo’n enorme kick.
Mijn droom is uitgekomen.

Volgende week publiceer ik met Stephan de Bruijn mijn tweede boek: Airpower 2.
Mijn werk verschijnt in binnen- en buitenlandse bladen zoals het toonaangevende Combat Aircraft.
Of die mij ervoor betalen? Natuurlijk.
Alleen de luchtmacht krijgt de beelden voor niks vanwege hun medewerking. Alle anderen betalen.
Het gaat me niet om het geld, maar om de waardering die het uitdrukt.”

Afbeelding

Afbeelding

Frank Crebas, spotter op topniveau. Foto Matty van WIJNBERGEN
Afbeelding

Afbeelding

[url]eci.nl/boeken/airpower-ii-frank-crebas-stephan-de-bruijn-9789059611740[/url]

Re: Hoogvlieger Frank Crebas: ’Enorme kick als het lukt’

Berichtdoor iereb » do jun 09, 2016 8:52 pm
Aantal posts: 686x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Ik ben zo zoetjes aan nu wel flauw hoor van al die mediahitsige verhalen over die Frank Crebas.
dit artikel waarin hij zich als superspotter laat neerzetten (want ik neem aan dat hij dit artikel ook vooraf op inhoud heeft gecheckt)bevestigt mn indruk van iemand met een hoog eigen ego.
nee..ik ben niet jaloers op hem en hij maakt fantastische foto's....maar dat doet hij dankzij de optimale faciliteiten die hem als burger via zn luchtmachtvriendjes Schnitger etc op een dienblad worden aangereikt.
Ik ken echter talloze (ex)luchtmachters die dezelfde kwaliteit foto's maakten als Frank, dus zo uniek is dat onder deze omstandigheden niet.
Wat wel uniek is is dat Frank een burger is en dat vind ik persoonlijk niet kunnen,vooral niet als je je bedenkt dat defensie over een eigen afdeling met uitstekende fotografen beschikt.
Op o.a. Leeuwarden geldt notabene een fotografeerverbod voor alle militairen, het laat zich raden hoe deze mannen over deze situatie denken.
Daarnaast heeft de luchtmacht nog geen stuiver extra in kas voor een paar extra schoenveters voor het personeel, persaanvragen voor open dagen en bij speciale gelegenheden worden veelal afgewezen vanwege een tekort aan capaciteit(lees geld!!) maar voor de foto's van Frank Crebas wordt alles uit de kast gehaald, dan wordt er niet op een fotokistje extra gekeken.(zelfs bij het tweede korte rondje F35 NW Nederland ).
Voor Frank is het prachtig en een groot avontuur, dat begrijp ik ook wel.
maar loop er aub niet zo mee te koop, als superspotter!

Berichtdoor Moist » do jun 09, 2016 9:23 pm
Aantal posts: 500x

PB sturen | Website bezoeken

Volledig mee eens.

Ze hebben verdomme mannen als Eric Vorstenbosch, Around Marchand en Arnoud Schoor in dienst voor dit soort klusjes.

Maar goed dat Arie Kraak niet hoort dat dit werk nu door een NUKUBU gedaan wordt.

Berichtdoor sebooo » ma jun 13, 2016 2:16 pm
Aantal posts: 91x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Ik gun het hem dan wel weer van harte. Natuurlijk zijn er veel meer die het kunnen, maar dat is met zoveel dingen in het leven.

Berichtdoor wizum » ma jun 13, 2016 3:39 pm
Aantal posts: 873x

PB sturen

Ik ben het volledig met iereb eens inzake zijn artikel (frank crebas).
( deze voorrechten zijn niet eerlijk)

Berichtdoor vliegen01 » ma jun 13, 2016 4:40 pm
Aantal posts: 1x
Ranking: Baanveger

PB sturen

veel geld maakt veel mogenlijkheden haalbaar,ik vind zijn foto,s mooi :SORRY

Berichtdoor P97Ef4Z » ma jun 13, 2016 9:16 pm
Aantal posts: 1x
Ranking: Baanveger

PB sturen

[quote="vliegen01"]veel geld maakt veel mogenlijkheden haalbaar,ik vind zijn foto,s mooi :SORRY[/quot

Volledig eens met Iereb; zoals Iereb al zegt, hij maakt mooie foto's daar gaat het niet om ...
merkwaardig en eigenlijk een minachting naar het eigen personeel is het dat de luchtmacht bobo's hiermee volledig aan de eigen mensen ,waar genoeg goede fotografen tussenzitten die met dezelfde mooie platen thuiskomen als superspotter Frank, voorbijgaan en kiezen voor een rijkeluiszoontje met een nogal hoog ego.
Zou er als luchtmachter ook niet echt vrolijk van worden van deze" marktplaatsdeal"

Reactie plaatsen

Keer terug naar Nieuwsberichten