MILSPOTTERS.nl



Milspotters forum -> Nieuwsberichten -> Doorbraak in de lucht

Militaire luchtvaart nieuwsberichten.
Nieuw bericht plaatsen
Avatar gebruiker

Doorbraak in de lucht

Berichtdoor BermudaPilot » wo jan 30, 2019 8:22 am
Aantal posts: 190x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen


Afbeelding


Presentatie eerste operationele F-35 in Fort Worth

door Olof van Joolen

FORT WORTH Met de feestelijke presentatie van de eerste F-35 die klaar is voor operaties in Fort Worth (Texas), viert de Koninklijke Luchtmacht vandaag het einde van de meest complexe en langdurige aanschaf van een nieuwe straaljager ooit.

Van de eerste discussies tot het formele besluit tot aanschaf duurde het ruim dertien jaar. De eerste gesprekken die luchtmachtpersoneel in de VS voerde over de F-35 gaan zelfs bijna een kwarteeuw terug.

De belangrijkste drijvende krachten achter het project van toen zijn inmiddels grijs en buiten dienst. Mensen zoals voormalig Commandanten Luchtstrijdkrachten Dirk Starink en Ben Droste, die beiden in Texas aanwezig zijn.

Luitenant-generaal b.d. Starink is blij met de uitkomst, maar kritisch over de politieke discussie.

„Het was een schaduwspel, alleen bedoeld om te traineren”, analyseert de oud-topmilitair.

De discussie komt erop neer dat de Tweede Kamer zich lang niet wilde committeren aan de JSF en de deur openhield voor concurrenten zoals de Zweedse Saab Gripen en Dassault Rafale. De luchtmacht zag deze vliegtuigen niet zitten omdat ze van dezelfde generatie zijn als de F-16 en dus geen grote stap betekenen ten opzichte van wat de KLu al heeft.

De F-35 biedt wel nieuwe mogelijkheden en eigenschappen. De JSF is grotendeels of zelfs helemaal onzichtbaar voor vijandelijke radar en daarmee luchtafweer. Daarnaast heeft de nieuwkomer een groot aantal sensoren en camera’s die de vlieger een veel beter beeld geven van wat er om hem heen gebeurt.

Vanwege de politieke druk moest de luchtmacht in ieder geval de indruk wekken dat ze de andere opties ook serieus nam. Wat lastig was, want het krijgsmachtsdeel had zich al als partner gecommitteerd aan het ontwikkelingsprogramma voor de Amerikaanse jager van bouwer Lockheed-Martin. Een investering waarmee 800 miljoen dollar was gemoeid.

Volgens Commandant der Strijdkrachten Rob Bauer een goede besteding van overheidsmiddelen. „We hebben er tot de dag van vandaag plezier van”, zegt Bauer. „We krijgen de toestellen tegen een lagere prijs dan landen die ze nu bestellen en krijgen per verkocht toestel een bedrag terug.”

Helemaal gedaan is de politieke discussie over de JSF nog niet. Vanwege financiële krapte bij Defensie mocht de luchtmacht er 37 bestellen. Grofweg de helft van het gewenste aantal. Luchtmachtcommandanten accepteerden het op de dieptepunt van de bezuinigingen. Toen er zicht kwam op meer geld veranderde dit.

Achter de schermen heeft de luchtmacht gehoor gekregen met de wens. Minister Bijleveld wil vijftien extra toestellen aanschaffen. Dit voorjaar moet daar duidelijkheid over komen. Wanneer het groene licht komt, zouden deze toestellen op zijn vroegst in 2023 kunnen worden gebouwd.

Dat is hetzelfde jaar waarin alle reeds bestelde vliegtuigen in Nederland moeten staan en geheel operationeel horen te zijn. De eerste toestellen komen in november naar ons land en krijgen Leeuwarden als thuisbasis.



Avatar gebruiker

Re: Doorbraak in de lucht

Berichtdoor BermudaPilot » wo jan 30, 2019 8:48 am
Aantal posts: 190x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen


Hoe zit het nou precies met de F-35?

https://tinyurl.com/yboaxr3m

De luchtmacht krijgt deze week officieel de F-35 (JSF) overhandigd. Met een ceremonie in de fabriek van vliegtuigbouwer Lockheed Martin in Fort Worth, Texas, wordt het toestel overgedragen aan Nederland. Maar hoe zit het nou precies met dat nieuwe toestel? Waar dient het voor en wat is het verschil met de F-16?
De F-35 die in Texas overhandigd wordt, is niet de eerste F-35 voor de luchtmacht. Er zijn tot nu toe al vijf van deze toestellen geleverd. Met twee F-35's wordt op dit moment al al actief gevlogen in het testprogramma van het toestel. Voor de regering is het overhandigen een heuglijk moment. Dat moment markeert namelijk de overgang van de F-16, eenn vierde generatie-toestel, naar de F-35, vijfde generatie-toestel.

In Italië staat ook een fabriek waar dit soort vliegtuigen gebouwd worden. Die fabriek is belangrijk voor Nederland, want daar worden de meeste Nederlandse F-35's gemaakt. De eerste F-35 die in de herfst in Nederland aankomt, komt ook uit die fabriek.

Wat levert de F-35 op voor het noorden?

Banen! Met name op de vliegbasis van Leeuwarden. Er wordt nu gebouwd aan een volledig nieuwe infrastructuur. Dan gaat het bijvoorbeeld om een hangar en een squadron-gebouw. Alles moet op een andere wijze worden ingericht en gebouwd. Want het gaat om informatie en die informatie moet daar veilig zijn.

Een van de grote zorgen bij de F-35 is de geluidsoverlast. Na overleg met de dorpsbelangen en de omwonenden van de vliegbasis is er een geluidsmeetnet aangelegd. Op verschillende plekken in de dorpen om de vliegbasis heen, staan geluidmeetpunten, die in de gaten houden hoeveel geluid er wordt geproduceerd.

Er is in het verleden wel een test geweest waar uit deed blijken dat er eigenlijk niet een groot verschil is tussen een F-16 en een F-35. Defensie denkt zelf ook dat het wel zal meevallen. Want met de F-35 zal minder worden gevlogen dan met de F-16.

Simulator

Veel missies zullen worden gevlogen met een simulator. Een groot deel van de missies die Defensie wil uitvoeren, moet geheim blijven. Voor de Nederlandse kust liggen vaak buitenlandse spionageschepen, die geheime informatie willen verzamelen.

Wat voor de vliegbasis Leeuwarden ook belangrijk is, is de MQ-9 Reaper. Dat is een zogenaamd 'unmanned aerial vehicle', oftewel een soort van drone. De piloten voor dat toestel zijn nog in opleiding en komen als het goed is dit jaar nog naar de vliegbasis in Leeuwarden.

Op de vliegbasis komt voor die MQ-9 Reaper een besturingsunit te staan. Van daar uit kunnen ze dat toestel over de hele wereld laten vliegen. Met de F-35 en de MQ-9 Reaper bereidt Defensie zich voor op de toekomst. Een toekomst met misschien oorlogsvoering in het cybergebied.

Afbeelding


Afbeelding




Avatar gebruiker

Re: Doorbraak in de lucht

Berichtdoor BermudaPilot » wo jan 30, 2019 9:37 pm
Aantal posts: 190x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen


https://nos.nl/l/2269832



Eerste Nederlandse F-35 officieel van de band gerold in Texas

We hebben er eigenlijk al twee in het bezit, maar de nieuwe F-35-gevechtsvliegtuigen waren nog niet officieel aangeboden. Tot vanavond. In Texas, bij fabrikant Lockheed Martin, rolde 'onze' derde F-35 officieel van de band. Onder anderen staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Commandant der Strijdkrachten Bauer waren daarbij aanwezig.

De eerste twee Nederlandse F-35-toestellen zijn al sinds begin 2013 in de lucht. Er hebben ook al Nederlandse piloten in gevlogen. Maar omdat het kabinet toen nog niet officieel had besloten dat de F-35-vliegtuigen de veertig jaar oude F-16 zouden vervangen, is dat toen niet gevierd, zegt Defensiewoordvoerder Sidney Plankman. Hij vergelijkt de ceremonie met het dopen van een schip. "Alleen hebben we hier geen fles tegenaan gegooid."

Volgens staatssecretaris Keijzer is de overdracht van de F-35 een mijlpaal voor defensie. De 'doop' van dit derde toestel kwam er dan ook niet zonder slag of stoot. Er gingen ruim twee decennia vol politieke onzekerheid en gekibbel over kosten aan vooraf. Dat begon in 1996, toen het kabinet-Kok I besloot dat de F-16-gevechtsvliegtuigen op termijn moesten worden vervangen.

Zes jaar later stapte het tweede kabinet-Kok in het Joint Strike Fighter-programma van het Amerikaanse ministerie van Defensie, samen met acht andere landen. Binnen dat project, dat al een paar jaar liep, werd een nieuw type gevechtsvliegtuig ontwikkeld. Uiteindelijk kwam de F-35 van Lockheed Martin als beste uit de bus.

Wat kan de F-35 wat de F-16 niet kan?

De F-35-toestellen maken de strijd gemakkelijker, zegt Defensiewoordvoerder Sidney Plankman. "Waar de F-16 een wapenplatform was, is de F-35 een datastofzuiger." De verschillen:

De F-35 is moeilijker te zien op de radar en kan daardoor ongezien door vijandelijk gebied vliegen.
Het toestel heeft betere sensoren, die allerlei informatie kunnen oppikken. Daardoor is de F-35 bijvoorbeeld in staat om de vijand eerder te zien dan dat de vijand hem ziet, aldus Plankman. Ook kan het gevechtsvliegtuig gemakkelijk informatie delen met andere vliegtuigen of met de grond.
Het waarschuwingssysteem van de F-35 is beter dan dat van de F-16. Het systeem moet de piloot waarschuwen voor raketten die het toestel naderen.

Nederland stak in 2002 800 miljoen dollar in het JSF-project. In ruil daarvoor kregen Nederlandse bedrijven de kans om mee te bouwen aan het gevechtsvliegtuig. Maar of Nederland de nieuwe toestellen ook daadwerkelijk zou kopen, wist het kabinet toen nog niet, hoewel toenmalig premier Kok er wel op wees dat "de aankoop van dat vliegtuig" steeds logischer werd "naar de mate waarin je langer deelneemt in de ontwikkeling".

Al vanaf het begin was er veel kritiek op het JSF-project. Zo vielen de kosten hoger uit dan gedacht en waren er softwareproblemen. Maar het kabinet bleef erbij dat deelname goed was voor het Nederlandse bedrijfsleven. En we konden altijd nog terug, was de gedachte.

Crisis

Overigens was de kritiek niet voorbehouden aan de oppositie. Ook bij de verschillende coalitiepartners die met de JSF te maken hadden, was er discussie over het project. De PvdA had er bijvoorbeeld grote moeite mee. In het kabinet-Balkenende IV, waarin de PvdA met CDA en ChristenUnie samenwerkten, dreigde in 2009 zelfs een crisis te ontstaan over de aankoop van twee testtoestellen.

Volgens de PvdA kostte het JSF-project te veel en leverde het te weinig op. Onder druk van de sociaaldemocraten werd daarom uiteindelijk maar één testvliegtuig aangeschaft in plaats van twee. Een jaar later besloot het eerste kabinet-Rutte alsnog dat er een tweede testtoestel zou komen.

Testvliegtuigen

Nederlandse gevechtsvliegers moeten eerst een opleiding volgen voordat ze in een F-35 mogen vliegen. Sinds 2013 wordt er in de Verenigde Staten met twee Nederlandse F-35-vliegtuigen geoefend. Inmiddels zijn daar vijf Nederlandse piloten omgeschoold van F-16- tot F-35-vlieger. Twee piloten volgen de opleiding nu. Dat aantal neemt mondjesmaat toe, aldus Defensie.

In 2016 waren de twee Nederlandse F-35's trouwens al even in Nederland, om bewoners rond de militaire vliegvelden van Leeuwarden en Volkel te laten horen hoeveel geluid het toestel produceert. Ook maakte een van de vliegtuigen een rondvlucht boven Nederland.

Ondertussen begon de ontwikkeling in de papieren te lopen. In december 2010 werd bekend dat de kosten voor het hele JSF-project 1,4 miljard euro hoger uitkwamen dan van tevoren was ingeschat. Twee jaar later concludeerde de Algemene Rekenkamer dat het duurder zou zijn om te stoppen met het project dan om ermee door te gaan. De Tweede Kamer had er namelijk bij het kabinet op aangedrongen om zich helemaal uit het project terug te trekken.

Dat gebeurde dus niet. In 2013, op Prinsjesdag, hakte het kabinet - we zijn inmiddels aanbeland bij Rutte II (VVD en PvdA) - de knoop door. Toenmalig minister Hennis van Defensie maakte bekend dat Nederland 37 F-35's wilde aanschaffen voor in totaal 4,5 miljard euro. Het oorspronkelijke plan was overigens om 85 vliegtuigen te bestellen. Maar door de oplopende kosten per stuk was daar geen budget meer voor.
37 vliegtuigen, is dat genoeg?

Eerst zouden we 85 F-35's aankopen, dat werden er 68, 56 en toen 37. Is dat wel genoeg om de 61 F-16-vliegtuigen die we nu hebben te vervangen? Volgens Sidney Plankman van Defensie zijn 37 vliegtuigen "het minimale aantal" dat nodig is voor de verdediging van het Nederlandse luchtruim, missies, opleidingen en onderhoud.

Afgelopen december maakte minister Bijleveld van Defensie bekend dat het kabinet-Rutte III de intentie heeft om vijftien extra F'-35's (een zogeheten 'squadron') aan te schaffen, als onderdeel van een plan om de Nederlandse bijdrage aan de NAVO te vergroten.

Wat dat kost, wordt pas duidelijk in het voorjaar. Plankman: "Vanuit militair perspectief heb je eigenlijk vier squadrons nodig, ofwel zestig vliegtuigen. Maar de intentie voor een extra squadron is al een mooie eerste stap."
De Nederlandse F-35-toestellen die in de Verenigde Staten van de band rollen, komen niet meteen naar Nederland. Ze gaan eerst naar Luke Airforce Base in Phoenix, Arizona. Daar worden sinds begin dit jaar ook de Nederlandse F-16-piloten omgeschoold. Pas in oktober komt de eerste Nederlandse F-35 naar Nederland - dit keer niet voor een rondvlucht of test, maar 'voor het echie'.

Volgens staatssecretaris Keijzer hebben de productie en het onderhoud van de F-35 Nederlandse ondernemers en kennisinstellingen inmiddels al 1,4 miljard euro opgeleverd aan contracten en omzet.

Het kabinet verwacht dat het gevechtsvliegtuig in Nederland uiteindelijk kan leiden tot nog eens 15 tot 20 miljard euro aan onderhoudscontracten en meer dan 1600 vaste banen. Bij de ceremonie werd bekend het Drentse bedrijf Fokker voor honderden miljoenen euro's onderdelen mag gaan leveren voor de productie van de F-35.

https://nos.nl/l/2269833



Avatar gebruiker

Re: Doorbraak in de lucht

Berichtdoor BermudaPilot » do feb 07, 2019 6:33 am
Aantal posts: 190x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen


https://omrop.fr/UxEV

Onbemande vliegtuigen, drones, die een leider van IS bombarderen, CIA-agent Carrie Mathison die in de serie Homeland live mee kan kijken met wat er op de grond gebeurt. Dat laatste kan binnenkort ook in Nederland. De vliegbasis Leeuwarden wordt de basis voor de MQ-9 Reaper. Dat is een onbemand toestel dat overal op de wereld vanuit Leeuwarden bestuurd kan worden. De eerste twee piloten zijn net in opleiding.

Het is het modernste jachtvliegtuig dat door alle grote militaire machten gebruikt wordt. Het komende anderhalf jaar is de 'crème de la crème' van de luchtmacht te vinden op de vliegbasis Leeuwarden. Het gaat om de F-35. De opleiding voor de piloten van dit toestel gebeurt in Amerika. De top van Defensie was daar afgelopen week op bezoek op de trainingslocatie. Verslaggever Hayo Bootsma was er ook bij.

https://omropfryslan.bbvms.com/view/omr ... 51951.html

https://omropfryslan.bbvms.com/view/omr ... 51950.html





Reactie plaatsen

Keer terug naar Nieuwsberichten