MILSPOTTERS.nl



Milspotters forum -> Actuele foto's -> Tour de France

Foto's en/of film van leden - Opendagen, movements etc.
Nieuw bericht plaatsen
Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor Hoekb03 » vr maart 26, 2010 9:33 pm
Aantal posts: 2133x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken


Wat Fransen van mijn kant dan nog. Ik ben nooit zo'n Frankrijk-deskundige geweest, maar als je er een week geweest bent wil je toch weten hoe het zit met al die mooie emblemen. We beginnen met de 274/112-QJ.

Code

De code is makkelijk tegenwoordig: basisnummer (Reims is dus B.A.112), gevolgd door de laatste 2 letters van de F-registratie. Die letters veranderen dus nooit meer, de 274 zal altijd de " QJ" blijven.

Escadron (Squadron)

De Franse luchtmacht is georganiseerd in Escadrons. Die zijn te vergelijken met "onze" squadrons. De Escadrons worden aangeduid met een letter-cijfer combinatie. De "E" staat, uiteraard, voor Escadron, de 2e positie geeft de taak van het squadron aan. Op Reims staan ER 01.033 en ER 02.033. ER = "Escadron de Reconnaissance". (Foto)verkenners dus. Alle Escadrons worden daarnaast aangeduid met een naam. Dit is altijd een (voormalig) Frans departement (provincie).

Escadrille

De Escadrons bestaan vervolgens weer uit een aantal Escadrilles. ER 02.033 bijvoorbeeld heeft er 3:

    1 Esc: SAL6 "Mouette Rhénane"
    2 Esc: BR11 "Cocotte de gueules"
    3 Esc: C53 "Fanion"

De naamgeving van de Escadrilles is gebaseerd op de rijke WO1-geschiedenis van de Franse luchtmacht. Waarbij de letters in de aanduiding staan voor het type waarmee gevlogen werd in de eerste wereldoorlog:

    BR Breguet
    C Caudron
    N Nieuport
    SAL Salmson
    SPA SPAD

Het embleem op deze kist is van het 2e Escadrille - BR11 "Cocotte de gueules" van ER 02.033 "Savoie". Die vlogen dus in 14-18 met Brequets. Wat een verhaal. Snel verder met de plaatjes :D

Afbeelding


Om het nog makkelijker te maken zitten er vaak aan beide kanten van de kist verschillende Escadrille-emblemen. Deze draagt aan de andere kant de badge van 1 Esc - SAL6 "Mouette Rhénane"

Afbeelding




Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor Hoekb03 » vr maart 26, 2010 9:54 pm
Aantal posts: 2133x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken


68-0037/UH had deze kist ook al gepost. Ik doe het nog een keer met enige duiding van de emblemen. Mirage 2000D 624/133-TT. Nancy-Ochey is B.A.133, dat klopt, want daar is de foto gemaakt. Het embleem op de staart is van 3 Esc - SPA62 "Coq de Combat", dat hoort bij EC01.003 "Navarre". De droptank is ter opluistering van het 90-jarig bestaan van een ander Escadrille van EC01.003: 1 Esc - SPA95 "Oriflamme chargé d'un Martinet".

Afbeelding




Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor Pete63 » vr maart 26, 2010 10:05 pm
Aantal posts: 813x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


De spanning zat er goed in, door het ontbreken van enkele foto's in het begin..!
Alles weer goedgemaakt door een schitterende serie foto's van "les avions militaires de l'Armée de l' Air"..!
Quels compositions quand même..! Completement fantastique..!

Ook leuk om te zien hoe "Boswachter Bart" low profile opereert in het bos..! :D Tussen de takken door hebben jullie toch fraaie platen weten te maken..!

We hopen zo nog vele pro-/epilogen van jullie te mogen aanschouwen op Milspotters..!
Piet



Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor Hoekb03 » vr maart 26, 2010 11:19 pm
Aantal posts: 2133x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken


Pete63 schreef:De spanning zat er goed in, door het ontbreken van enkele foto's in het begin..! [...] Ook leuk om te zien hoe "Boswachter Bart" low profile opereert in het bos..! :D Tussen de takken door hebben jullie toch fraaie platen weten te maken..!

Hier eentje van die andere boswachter dan. Dat Nancy is een beetje een naar veld. Je ziet namelijk helemaal niets van het vliegveld. Het ligt in een kom op een heuvel. Je kon vanuit het bos waar we 's morgens zaten net de punt van de staart van de kisten op holding point RWY20 zien. Vanaf de kant waar we 's middags zaten zag je zelfs dat niet. Van mijn collega-boswachter mocht de scanner niet aan (bang voor de Gendarmerie) dus het was een kwestie van tellen van afterburners hoeveel kisten in de lucht waren. Heel lastig met duo take off's. Wat verder nog bijdroeg aan de totale verwarring was de runup, ook elke keer weer goed voor lichte paniek. Was dat er nou één of toch niet?

Afbeelding


Maar goed, al die uren low profile in het gebladerte leverde dan wel dit soort plaatjes op... 648/133-XT. EC 03.003 "Ardennes" - 2 Esc 2.GC III/3 "Hure Barre rouge". In dit geval geen WO1 maar een WO2 heritage: Groupe de Chasse III/3 werd op 1 mei 1939 opgericht in een poging de luchtmacht te versterken. Veel hielp het niet, maar de tradities zijn overgenomen door het 1e en 2e Escadron van EC 03.003.

Afbeelding




Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor Hoekb03 » za maart 27, 2010 10:38 am
Aantal posts: 2133x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken


Die Mirage F1's op Reims zijn wel fraai hoor... Vooral de F1B's. Vooral zonder tanks. Mooi hoog op de poten, grote cockpit. En ook mooi, ze vliegen nog in precies dezelfde kleuren als 30 jaar geleden. Deze plaatjes hadden net zo goed toen gemaakt kunnen zijn. Ook zo'n probleem met al die telelenzen tegenwoordig: heatwaves en microsmog. Vroeger had je daar geen last van met je 135mm. Hier gebruik ik 81,1mm, met de 1/6 sensor in mijn Lumix betekent dat 480 ouderwetse milimeters... Zodra er maar een beetje zon op het beton of asfalt staat krijg je te maken met heatwaves. Toch wel sfeervol. Hier 2 maal de 517/112-SC. Dezelfde emblemencombinatie van ER 02.033 1 en 2 Esc. alleen dan links en rechts andersom. Van deze kant 1 Esc - SAL6. Kist rolt hier uit na de landing op RWY 07.

Afbeelding


Gelukkig taxieden de meeste kisten na de landing keurig via de laatste afslag over de rolbaan terug, dat is een heel stuk dichterbij. Hier met ongeveer 110mm analoog. Aan deze kant de andere badge, 2 Esc - BR11.

Afbeelding




Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor Gerben KLu » za maart 27, 2010 10:42 am
Aantal posts: 5486x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Even bakkie koffie erbij gepakt.. mooi topic mannen!



Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor Hoekb03 » za maart 27, 2010 11:30 am
Aantal posts: 2133x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken


Gerben KLu schreef:Even bakkie koffie erbij gepakt.. mooi topic mannen!

Dank! We hebben ons prima vermaakt... En erg mazzel met het weer. In Frankrijk gewoon 3 dagen goed tot heel goed, bij Ramstein begon het wat af te klaren...

C-130J 06-8610 van de plaatselijke 86th Air Wing. Vertrok 's ochtends om half negen als HERKY 72. Ging samen met z'n maatje HERKY 71 wat rondvliegen in de buurt, en maakte om vijf over negen z'n eerste touch and go / overshoot. Dat was om kwart over 11 toen we vertrokken nog steeds aan de gang. Vermakelijk, 2 van die grote bakken in het circuit. Ze komen ook gewoon in de break. Na de overshoot maakten ze of een close circuit, of ze gingen naar "Whiskey" om vervolgens een "pivot" te vliegen. "Whiskey" ligt ten noorden van het veld, daarvandaan vlogen ze dwars over baan om vervolgens met een scherpe 3-kwart cirkel weer op finals uit te komen. Mooi!

Afbeelding


En hier de reden dat we vertrokken... Bovenin is nog net Learjet 84-0087 te zien die in de overhead break komt aanvliegen. Die ging overigens na deze approach naar Eindhoven om verder te lessen. Callsign Bowler (?) 67.

Afbeelding




Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor 68-0037UH » za maart 27, 2010 2:20 pm
Aantal posts: 931x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Ramstein op vrijdag

Het weer was dichtgeslagen, maar met Full frame valt er tegenwoordig nog wel uit te halen. De 91-0472 met een touch-and -go
het was de enige F-16 tijdens de trip, ook wel eens een verademing

Afbeelding




Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor 68-0037UH » za maart 27, 2010 2:28 pm
Aantal posts: 931x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Reims

Nogmaals een paar plaatjes van Reims. geweldig ouderwets langs de rolbaan staan. Neem wel een trapje mee (min 3 treden)

Afbeelding

De 643 terug van een missie

Afbeelding

De 659 vertrekt tegen een uur of half drie met een of andere hippe Recce pod.
Het mooie van Reims is dat ze zo tegen 9.15 beginnen met vliegen en er telkens 1 a 4 kisten uitgaan,
zodat er altijd wel wat te doen is

Afbeelding

Een van de drie F-1B's die we gezien hebben



Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor 68-0037UH » za maart 27, 2010 2:35 pm
Aantal posts: 931x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


St Dizier

Ze vlogen gewoon keihard down wind op dit veld. Jammer want aan de oostkant kun je dichter bij komen.Het blijven problematische kisten om te platen met die codes die wegvallen in de schaduw en de high angle of approach
De 111 komt na 1,5 uur binnen
Afbeelding


ALAT Puma 1189 DAT komt opeens binnen op Ochey, helaas wat al te hoog
Afbeelding


Socata TBM-700 op Ochey de volgende dag , de 104/XJ
Afbeelding




Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor spine24 » za maart 27, 2010 2:38 pm
Aantal posts: 4049x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken


Mooi topic heren! Leuk om te lezen. Een verademing vergeleken met al die zwevers de laatste tijd.



Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor visserei » za maart 27, 2010 3:59 pm
Aantal posts: 704x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Gave fotopartij van de Adla. Meer van dat. Zo te zien hebben de 517-112-SC en de 518-112-SR aan canopy uitwisseling gedaan.
De 659-112-NT sjouwt een ASTAC pod ( Analyseur Super hétérodyne TACtique) met zich mee. Dat ding spoort radar op.
Aloha,

Eibert :wink:



Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor Hoekb03 » za maart 27, 2010 4:52 pm
Aantal posts: 2133x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken


visserei schreef:De 659-112-NT sjouwt een ASTAC pod ( Analyseur Super hétérodyne TACtique) met zich mee. Dat ding spoort radar op.

Wij hadden samen met onze Duitse collega-spotters bedacht dat het om een Atomic Bomb ging. Nu de Mirage IV er niet meer is moet die toch ergens mee vervoerd worden :D



Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor Leeuwarden » za maart 27, 2010 5:04 pm
Aantal posts: 3688x
Ranking: MilSpotter

PB sturen


Hebben jullie nog een paar F-1 tjes voor me jongens.... Mooi hoor! Het is wat Dirk zegt: een verademing na al dat grijze spul. En volgende maand worden we weer overspoeld met veel van het zelfde. Dus tot die tijd vermaak ik me uitstekend met jullie trip!



Avatar gebruiker

Re: Tour de France

Berichtdoor Hoekb03 » za maart 27, 2010 5:17 pm
Aantal posts: 2133x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken


Leeuwarden schreef:Hebben jullie nog een paar F-1 tje voor me jongens...

Geduld... Eerst een lijstje met de types die we gespot hebben. Ook dat is niet verkeerd:

    Mirage F1CT
    Mirage F1CR
    Mirage 2000D
    SA330B Puma
    TBM-700A
    Rafale C
    Rafale B
    CM170 Magister (stored op Prunay)
    C-160 (exercising near St. Dizier)
    C-20H (USAF Gulfstream)
    C-21A (USAF Learjet)
    C-17A
    C-130J
    C-5B
    C-40C (USAF Boeing 737)
    F-16D
    Fokker 50 (U-06)
    Boeing 747F (UPS, Atlas)
    DC-10 (World)

Ik heb alles meegeteld, die Franse Transall op St. Dizier vloog wat rondjes net in het zicht en was wel heel ver weg. Twee halve dagen Ramstein is ook goed voor de verschillende types. En geen ander type, maar wel vermeldenswaardig is de "01". Dat is een NATO C-17A. Hij steeg downwind op vanaf Ramstein, dus helaas geen foto's. Callsign BARTOK (BRK) 09 / REACH 09. Bartok was een Hongaarse componist / pianist (March 25, 1881 – September 26, 1945 volgens Wikipedia). En die C-17's staan natuurlijk in Hongarije... Altijd handig een cultureel onderlegde medereiziger. De civiele freighters vlogen (deels) met REACH callsigns.




VorigeVolgende

Reactie plaatsen

Keer terug naar Actuele foto's

cron