MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Leeuwarden (EHLW) -> Avondvliegen op Leeuwarden

Plaats hier berichten over Leeuwarden (EHLW)
Nieuw bericht plaatsen

re

Berichtdoor Gerben KLu » di okt 03, 2006 7:32 am
Aantal posts: 5486x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Dit is het programma van VKL, kan best zijn dat de programma's van VKL en LWD niet veel gaan verschillen .
LWD begint sowieso later, want VKL is al begonnen en LWD nog niet en dat duurt ook nog wel een paar weken.

Re: re

Berichtdoor Ally » di okt 03, 2006 6:09 pm
Aantal posts: 198x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Gerben KLu schreef:Dit is het programma van VKL, kan best zijn dat de programma's van VKL en LWD niet veel gaan verschillen .
LWD begint sowieso later, want VKL is al begonnen en LWD nog niet en dat duurt ook nog wel een paar weken.

Thanx! Ik neem aan dat, als LWD begint, dit ook wel op de site van de luchtmacht te lezen zal zijn? Ik hoop in elk geval dat ze heel snel gaan beginnen want dan kan ik ze vaker zien dan nu het geval is.

re

Berichtdoor Gerben KLu » di okt 03, 2006 7:29 pm

PB sturen

Ja dat is daar vast wel te lezen, hopen dat wij als eerste t nieuws naar buiten kunnen brengen.
Zodra we meer info hebben lees je 't :wink:

en daar waren we al ...

Berichtdoor Gerben KLu » di okt 03, 2006 7:37 pm

PB sturen

Alstublieft :lol:

Vliegbasis Leeuwarden start avondvliegen

Vanaf maandag 23 oktober start het avondvliegseizoen najaar 2006 van de Vliegbasis Leeuwarden. Gedurende de weken 43, 44, 47, 48, 50 en 51 is op maandag tot en met donderdag het vliegveld open tot 23.00 uur lokale tijd. Op deze dagen vervalt in principe het ochtendprogramma en begint het vliegen vanaf de basis rond de namiddag. Alle vliegtuigen zullen voor 23.00 uur zijn geland. Op vrijdag worden enkel dagmissies gevlogen. Het avondvliegprogramma voor het voorjaar van 2007 wordt binnenkort bekend gesteld. Door wijziging van (operationele) verplichtingen kan van de bovenstaande planning worden afgeweken.

Voor de invulling van het avondvliegen is de Vliegbasis Leeuwarden afhankelijk van externe factoren zoals bijvoorbeeld beschikbaarheid van het luchtruim (vooral boven zee) en medegebruikers van datzelfde luchtruim. Om die redenen wordt in nauw overleg met de afdeling luchtverkeersbeveiliging van het Air Operations and Control Station in Nieuw-Milligen en collega’s van Vliegbasis Volkel een programma samengesteld dat aan de behoefte van beide bases invulling geeft. Ook de behoefte van de omgeving die kenbaar is gemaakt bij de COVM (Commissie Overleg en Voorlichting Milieuhygiëne) wordt zo veel mogelijk meegenomen in het realiseren van de planning. Om het avondvliegen in Nederland tot een minimum te beperken worden er momenteel gedurende drie weken avondmissies gevlogen in Ørland, Noorwegen. Dit is het zogenaamde exporteren van geluid. Om de getraindheid van F-16 vliegers op niveau te kunnen garanderen, moeten er ook in Nederland oefenmissies bij duisternis worden uitgevoerd.

Inzet van F-16´s boven Afghanistan vindt voor een belangrijk deel bij nacht plaats. De F-16 beschikt over een modern wapensysteem om in het donker te opereren. Zo heeft de vlieger onder andere zeer geavanceerde nachtzichtapparatuur en doelaanwijsapparatuur tot zijn beschikking. Deze systemen vereisen een gedegen oefening en het trainen hiermee is pas zinvol wanneer de duisternis volledig is ingetreden.

persbericht KLu.

Berichtdoor Ally » di okt 03, 2006 7:46 pm

PB sturen

Geweldig, Gerben!

Hier ben ik heel blij mee! :D Dus nog twintig daagjes wachten en we kunnen nog meer genieten! Ik neem aan dat ze dan net zoals in Volkel om een uurtje of 6 beginnen?

re

Berichtdoor Gerben KLu » di okt 03, 2006 7:58 pm

PB sturen

Hier staat het :

Op deze dagen vervalt in principe het ochtendprogramma en begint het vliegen vanaf de basis rond de namiddag. Alle vliegtuigen zullen voor 23.00 uur zijn geland. Op vrijdag worden enkel dagmissies gevlogen.

Ze kunnen wel om 2,3, 4 uur 's middags beginnen...., maar t veld is open tot 2300... is ff afwachten , kan per keer verschillen.
Net als vorig jaar; bv de ene keer tot 2100 en de andere keer wel tot 11 uur 's avonds.
Hopen dat het weer een beetje meewerkt.
Heb al verscheidene keren meegemaakt dat ze al klaar stonden voor vertrek en dat ze terug werden gefloten omdat het MOTREGENDE :roll:
Maar nogmaals, volgens t persbericht is het veld dan van maandag tm donderdag open tot 2300, dus ze 'mogen' tot 11 uur.

Laatst bijgewerkt door Gerben KLu op di okt 03, 2006 8:06 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichtdoor dennis » di okt 03, 2006 8:04 pm
Aantal posts: 3744x
Ranking: Basis Commandant

PB sturen | Website bezoeken

Berichtdoor Ally » di okt 03, 2006 8:16 pm

PB sturen

Gerben KLu schreef:Hier staat het :

Op deze dagen vervalt in principe het ochtendprogramma en begint het vliegen vanaf de basis rond de namiddag. Alle vliegtuigen zullen voor 23.00 uur zijn geland. Op vrijdag worden enkel dagmissies gevlogen.

Ze kunnen wel om 2,3, 4 uur 's middags beginnen...., maar t veld is open tot 2300... is ff afwachten , kan per keer verschillen.
Net als vorig jaar; bv de ene keer tot 2100 en de andere keer wel tot 11 uur 's avonds.
Heb al verscheidene keren meegemaakt dat ze al klaar stonden voor vertrek en dat ze terug werden gefloten omdat het MOTREGENDE :roll:
Maar nogmaals, volgens t persbericht is het veld dan van maandag tm donderdag open tot 2300, dus ze 'mogen' tot 11 uur.

Thanx! We zullen dus maar ff afwachten.

Heb ik nog een klein ander vraagje. Is het mogelijk dat de F-16's van Volkel richting Vlieland vliegen? Wij wonen namelijk vlakbij de boot van Ameland en horen nu al sinds gisteravond vliegtuigen. Nu we weten dat er op LWD nog niet gevlogen word vragen we ons af of ze wellicht uit Volkel komen.

re

Berichtdoor Gerben KLu » di okt 03, 2006 8:18 pm

PB sturen

Klopt !
Is heel goed mogelijk dat je die hoort.
Die kisten zijn al de hele avond aan t stoeien.
Zie topic Volkel ( avondvliegen). :idea:

Laatst bijgewerkt door Gerben KLu op di okt 03, 2006 8:20 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichtdoor dennis » di okt 03, 2006 8:18 pm

Ally schreef:

Heb ik nog een klein ander vraagje. Is het mogelijk dat de F-16's van Volkel richting Vlieland vliegen? Wij wonen namelijk vlakbij de boot van Ameland en horen nu al sinds gisteravond vliegtuigen. Nu we weten dat er op LWD nog niet gevlogen word vragen we ons af of ze wellicht uit Volkel komen.

Volkel vliegt naar Vlieland dat komt wel vaker voor.

Verder vliegen de vliegtuigen in TMA - A en naar/vanuit de TRA's en als de wind goed staat hoor je ook de TRA's.
Want ik hoor de volkel vliegtuigen hier ook vaak doordreuen (Omgeving Leeuwarden)

Berichtdoor Ally » di okt 03, 2006 8:31 pm

PB sturen

Gerben KLu schreef:Klopt !
Is heel goed mogelijk dat je die hoort.
Die kisten zijn al de hele avond aan t stoeien.
Zie topic Volkel ( avondvliegen). :idea:

Cool! Ze zijn inderdaad behoorlijk aan het stoeien. Heerlijk. :D

Berichtdoor Ally » di okt 03, 2006 8:34 pm

PB sturen

dennis schreef:
Ally schreef:

Volkel vliegt naar Vlieland dat komt wel vaker voor.

Verder vliegen de vliegtuigen in TMA - A en naar/vanuit de TRA's en als de wind goed staat hoor je ook de TRA's.
Want ik hoor de volkel vliegtuigen hier ook vaak doordreuen (Omgeving Leeuwarden)

Ik was in de veronderstelling dat dat altijd de vliegtuigen van LWD waren maar dat blijkt dus niet altijd zo te zijn. Zo af en toe (als ik een dagje vrij ben) kan ik ze hier zien overvliegen maar dat gebeurt wat mij betreft nog veel te weinig. Hopelijk kan ik ze vaker zien als ik weer in LWD woon.

Berichtdoor Bergen » di okt 03, 2006 9:48 pm
Aantal posts: 765x

PB sturen

Ik dacht al dat ik vanavond op 't werk (in Leeuwarden) vliegtuigen hoorde, klopt dus wel want het waait lekker en precies uit 't westen.

Berichtdoor dennis » wo okt 04, 2006 7:22 am

NU "Warhawk" op dutchmil vragen om 2 seperate ILS approaches.
Kan best om Leeuwarden gaan !!

Berichtdoor Ally » ma okt 23, 2006 8:36 pm

PB sturen

Inmiddels is het nachtvliegen van start gegaan. Rond kwart voor vijf hebben we de eerste gehoord. Volgens mij waren het er drie maar die hebben we nooit terug zien komen. Dus wellicht waren ze op dat moment aan het landen. Om ongeveer tien over vijf gingen er vier kisten de lucht in (richting Marssum). Om kwart voor zeven kwamen ze weer binnen (bij Jelsum).
Rond zeven uur waren wij present bij Marssum om de volgende lichting de lucht in zien gaan. Helaas moesten we daar eventjes op wachten. Iets voor half negen kwamen er vier de landingsbaan op om richting Jelsum te vertrekken. Het was toen behoorlijk donker en je kon prachtig de naverbrander zien. Dat was echt kikken!!!

VorigeVolgende

Reactie plaatsen

Keer terug naar Leeuwarden (EHLW)