MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Leeuwarden (EHLW) -> Avondvliegen op Leeuwarden

Plaats hier berichten over Leeuwarden (EHLW)
Nieuw bericht plaatsen

Berichtdoor dennis » ma okt 23, 2006 8:40 pm
Aantal posts: 3744x
Ranking: Basis Commandant

PB sturen | Website bezoeken

Ally schreef:Inmiddels is het nachtvliegen van start gegaan. Rond kwart voor vijf hebben we de eerste gehoord. Volgens mij waren het er drie maar die hebben we nooit terug zien komen. Dus wellicht waren ze op dat moment aan het landen. Om ongeveer tien over vijf gingen er vier kisten de lucht in (richting Marssum). Om kwart voor zeven kwamen ze weer binnen (bij Jelsum).
Rond zeven uur waren wij present bij Marssum om de volgende lichting de lucht in zien gaan. Helaas moesten we daar eventjes op wachten. Iets voor half negen kwamen er vier de landingsbaan op om richting Jelsum te vertrekken. Het was toen behoorlijk donker en je kon prachtig de naverbrander zien. Dat was echt kikken!!!

Ja was beetje rustig helaas.

Deze piloot had er ook beetje moeite mee ;-), de verkeersleiding zag hem ook aan voor 2 !
http://www.milspotters.nl/files/slix.mp3

Berichtdoor Hibma » di okt 24, 2006 9:53 pm
Aantal posts: 5x
Ranking: Baanveger

PB sturen

wanneer eindigd het avondvliegen?? deze avond stijgden er 3 f-16 op om ongeveer 20.00 uur

Berichtdoor Bergen » di okt 24, 2006 10:05 pm
Aantal posts: 765x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Hibma schreef:wanneer eindigd het avondvliegen?? deze avond stijgden er 3 f-16 op om ongeveer 20.00 uur
"stegen op", niet "stijgden op". ;) Maargoed, lees deze hele thread even! Ergens in deze thread heeft Gerben KLu gepost:
Vanaf maandag 23 oktober start het avondvliegseizoen najaar 2006 van de Vliegbasis Leeuwarden. Gedurende de weken 43, 44, 47, 48, 50 en 51 is op maandag tot en met donderdag het vliegveld open tot 23.00 uur lokale tijd. Op deze dagen vervalt in principe het ochtendprogramma en begint het vliegen vanaf de basis rond de namiddag. Alle vliegtuigen zullen voor 23.00 uur zijn geland.

Nieuw schema avondvliegen

Berichtdoor Gerben KLu » di nov 21, 2006 7:15 pm
Aantal posts: 5486x

PB sturen

Nij fleanskema min foar piloat, 21/11/2006

De proefmaatregel fan 'e Fleanbasis
Ljouwert tsjin lûdoerlêst makket it
foar piloaten dreger, seit komman-dant Ruis. Mei omwenners yn de doarpen is in nij flechtskema ôfpraat. Inkeld op moandei en tiisdei sil der tenei nachts flein wurde. Dat is no ien kear yn de twa wiken in hiele wike.

It nije skema komt de piloaten minder
goed út. Se wurkje oant healwei twa-en nachts en moatte de oare deis dan wer op 'e tiid op it wurk wêze.

De proefmaatregel van de vliegbasis Leeuwarden, maakt het voor piloten zwaarder, zegt CDT Ruis.
Met omwonenden van de omliggende dorpen is een nieuw vlucht schema afgesproken.
Dwz, dat er alleen op maandag en dinsdag 's avonds wordt gevlogen en dan dus tot de maximale sluitings tijd.
Dit komt de piloten minder goed uit omdat ze dan tot rond half 2 's nachts aan het werk zijn en de volgende dag weer om normale tijd op hun werk moeten verschijnen.

Bron ; omrop fryslan..

Persbericht

Berichtdoor Gerben KLu » do jan 04, 2007 10:55 pm

PB sturen

Vliegbasis Leeuwarden start avondvliegen

Vanaf maandag 8 januari start het avondvliegseizoen voorjaar 2007 van de Vliegbasis Leeuwarden. Gedurende de weken 2, 3, 4, 7, 8, 9 en 12 is op maandag tot en met donderdag het vliegveld open tot 23.00 uur lokale tijd. In principe vervalt op deze dagen het ochtendprogramma en begint het vliegen vanaf de basis rond de namiddag. Alle vliegtuigen landen voor 23.00 uur. Op vrijdag worden enkel dagmissies gevlogen. Door wijziging van (operationele) verplichtingen kan van de bovenstaande planning worden afgeweken.

Voor de invulling van het avondvliegen is de Vliegbasis Leeuwarden afhankelijk van externe factoren zoals beschikbaarheid van het luchtruim (vooral boven zee) en medegebruikers van datzelfde luchtruim. Om die reden wordt in nauw overleg met de afdeling luchtverkeersbeveiliging van het Air Operations and Control Station in Nieuw-Milligen en collega’s van Vliegbasis Volkel een programma samengesteld dat invulling geeft aan de behoefte van beide bases. Ook de behoefte van de omgeving, die kenbaar is gemaakt bij de COVM (Commissie Overleg en Voorlichting Milieuhygiëne), wordt zo veel mogelijk meegenomen in het realiseren van de planning.

Om de overlast van het avondvliegen in Nederland tot een minimum te beperken worden avondmissies gevlogen in Bodo, Noorwegen. Dit zogenaamde exporteren van geluid wordt tijdens de oefening Cold Response gehouden in de weken 9, 10 en 11.

In de komende maanden wordt er ook boven land met nachtzichtapparatuur geoefend. Hiervoor is een luchtverkeersgebied boven Noord-Nederland aangewezen. Op een minimale vlieghoogte van 1950 meter wordt, zonder het voeren van navigatieverlichting het gebruik van nachtzichtapparatuur geoefend. Gelet op de hoogte ´is de verwachting´ dat er geen significante verstoringen in de omliggende gebieden plaatsvinden.

Het uitvoeren van oefenmissies bij duisternis is noodzakelijk voor een optimale training van de
F-16 vliegers. Inzet van F-16´s boven onder meer Afghanistan vindt voor een belangrijk deel bij nacht plaats. Na de modernisering van de F-16 (MLU F-16) zijn de mogelijkheden om in het donker te opereren aanzienlijk verbeterd. Zo heeft de vlieger onder andere zeer geavanceerde nachtzichtapparatuur en doelaanwijsapparatuur tot zijn beschikking gekregen. Het trainen hiermee is pas zinvol wanneer de duisternis volledig is ingetreden.

Met ingang van het avondvliegseizoen, in de tweede helft van 2007, wordt invulling gegeven aan het avondvliegprogramma conform de uitkomst van de enquête, die gehouden is in de omliggende gemeenten. Dit betekent dat wordt getracht, in plaats van om de twee weken vier dagen avondvliegen, nu elke week minimaal op maandag- en dinsdagavond te vliegen.

Berichtdoor DutchFalcon » ma jan 08, 2007 4:53 pm
Aantal posts: 90x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Mooi!! :D

Ik zie dat er ook in week 8 gevlogen wordt, dat valt dus in de krokusvakantie. Wordt er dan echt gevlogen? Want dan komt dat heel goed uit voor mij, want dan heb ik een hele week vrij. Dus mijn vraag is even is dit zeker? Want ik zal dan de reis van Woerden naar Snits moeten maken, dus dan wil ik het graag zeker weten.

Dan had ik nog een volgende vraag, hoe moet ik me zo'n vliegdag dan voortstellen. Wordt er volop gevlogen, en begint het halverwege de middag (hoelaat ongeveer?), en eindigt het rond elf uur?. Dit wil ik ook graag ook even weten want ik slaap dan bij mijn beppe (oma), en ik wil haar niet echt tot hinder zijn.

Hopelijk gaat dit alles door, want dan kom ik eindelijk na 6 maanden weer eens op EHLW. En zie ik weer eens F-16's

VrGr DutchFalcon

re

Berichtdoor Gerben KLu » ma jan 08, 2007 5:03 pm

PB sturen

Zeker is zoiets nooit, het is een planning, dus de kans is wel heel groot.
Als t weer een beetje normaal is, kan je die 'gok' wel nemen hoor.
Over het algemeen beginnen ze pas als de duisternis intreedt, maar ook hiervan geldt, dat t altijdt af kan wijken.
Zo beginnen ze ook wel eens om 11 uur 's morgens , half 2 's middags of een uur of 4.
Maar als ik jouw was, zou ik maar van de laatste tijd uitgaan want dan sta je er sowieso niet uren te kleumen.

Ze zijn net 'begonnen' de QRA is eruit ; Tango scramble. 8)

Re: re

Berichtdoor metal » ma jan 08, 2007 9:51 pm
Aantal posts: 80x
Ranking: F16 Piloot

Gerben KLu schreef:Zeker is zoiets nooit, het is een planning, dus de kans is wel heel groot.
Als t weer een beetje normaal is, kan je die 'gok' wel nemen hoor.
Over het algemeen beginnen ze pas als de duisternis intreedt, maar ook hiervan geldt, dat t altijdt af kan wijken.
Zo beginnen ze ook wel eens om 11 uur 's morgens , half 2 's middags of een uur of 4.
Maar als ik jouw was, zou ik maar van de laatste tijd uitgaan want dan sta je er sowieso niet uren te kleumen.

Ze zijn net 'begonnen' de QRA is eruit ; Tango scramble. 8)

dat heb k nog gehoord vanmiddag op 121,5000 een speedbird had een lost contact volgens mij of niet

re

Berichtdoor Gerben KLu » ma jan 08, 2007 10:01 pm

PB sturen

Het was een Tango scramble,.
Voorzover ik weet, staat Tango voor Training.
Dus dat wat jij hebt gehoord was niet de reden vande QRA vlucht. :wink:

Berichtdoor metal » ma jan 08, 2007 10:05 pm
Aantal posts: 80x
Ranking: F16 Piloot

Gerben KLu schreef:Het was een Tango scramble,.
Voorzover ik weet, staat Tango voor Training.
Dus dat wat jij hebt gehoord was niet de reden vande QRA vlucht. :wink:

oh jammer :(

volgende keer beter :roll:

Berichtdoor ArjenLS » ma jan 08, 2007 10:10 pm
Aantal posts: 223x
Ranking: F16 Demo Piloot

Als hij op de noodfrequentie heeft uitgezonden zal dat ook geen reden voor een scramble zijn.. wanneer hij dit niet doet wordt het wat anders ;)

e

Berichtdoor Gerben KLu » ma jan 08, 2007 10:43 pm

PB sturen

Klopt, maar ik denk dat Metal bedoelt dat ie een kist hoorde roepen om Speedbird en dat speedbird ff een tijdje niet reageerde.
Tegenwoordig als er ff geen comms zijn, dan vraagt de LVL aan een ander toestel of deze ff een oproep wil doen op "guard" .
Denk dat Metal dat heeft gehoord.
Maar je hebt gelijk ArjenLS.

Berichtdoor Tricky » di jan 23, 2007 8:06 pm
Aantal posts: 15x
Ranking: F16 Engineer

PB sturen

Nu 2 kisten in de startup, eerste vertrekt om 2030lt voor vfr nachtvliegen, gaaf.

re

Berichtdoor Gerben KLu » di jan 23, 2007 8:34 pm

PB sturen

Ja , klopt ;.Cobra. Gaat als t goed is 2x low approach maken.

Blade's nu net aiborne :D 397.275

Berichtdoor Tricky » di jan 23, 2007 8:38 pm
Aantal posts: 15x
Ranking: F16 Engineer

PB sturen

Gerben KLu schreef:Ja , klopt ;.Cobra. Gaat als t goed is 2x low approach maken.

Blade's nu net aiborne :D 397.275
En die kist richting MC9? welke was dat?

VorigeVolgende

Reactie plaatsen

Keer terug naar Leeuwarden (EHLW)