MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Radio activiteiten -> Militair en civiel luchtverkeer in 2020 samen

Plaats hier uw waargenomen activiteiten.
Nieuw bericht plaatsen

Militair en civiel luchtverkeer in 2020 samen

Berichtdoor spine24 » di mei 25, 2010 3:25 pm
Aantal posts: 4049x
Ranking: MilSpotter

PB sturen | Website bezoeken

Militair en civiel luchtverkeer in 2020 samen

18 mei 2010, 14.01 uur

Luchtverkeersleiding Koninklijke LuchtmachtDe militaire luchtverkeersleiding van de Koninklijke Luchtmacht en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) breiden hun samenwerking uit. Het is de bedoeling dat zij in 2020 zijn ondergebracht in een organisatie.

In Nederland is, net als in de meeste Europese landen, het luchtruim gescheiden in een civiel en militair deel. De LVNL begeleidt, vanaf Schiphol-Oost, de burgerluchtvaart in het gecontroleerde civiele deel. Voor het grotere militaire deel is de luchtverkeersleiding op het Air Operations Control Station in Nieuw Milligen verantwoordelijk.

Samenwerking

De vergaande samenwerking van de militaire en civiele luchtverkeersleiding moet een einde maken aan de scheiding. Het is een belangrijke stap in de ontwikkeling van een groot gezamenlijk luchtruim van de Benelux-landen, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.

Vliegroutes

De huidige samenwerking is vooral operationeel en bestaat uit voortdurende afstemming tussen de luchtverkeersleiders van beide diensten. Zo kan civiel luchtverkeer op sommige momenten gebruik maken van het militair luchtruim, wat tot kortere routes leidt. Onlangs kwam al een beperkte herindeling van het luchtruim tot stand. Een deel van het militaire luchtruim werd aan het civiele toegevoegd, wat de verkeerstromen vanaf Schiphol naar het oosten en andersom efficiënter maakt.
============

Bron: Defensie.nl

Re: Militair en civiel luchtverkeer in 2020 samen

Berichtdoor dennis » wo mei 26, 2010 8:22 am
Aantal posts: 3744x
Ranking: Basis Commandant

Misschien ben ik de enige die er zo over denkt; maar ik denk dat er tegen 2020 zo weinig te doen is dat DutchMil helemaal niet meer "uit kan". Dus zal de bunker sluiten en control voor die paar kistjes bij Amsterdam plaatsvinden.

Berichtdoor Henk P. » wo mei 26, 2010 8:17 pm
Aantal posts: 1852x

PB sturen

dennis schreef:Misschien ben ik de enige die er zo over denkt; maar ik denk dat er tegen 2020 zo weinig te doen is dat DutchMil helemaal niet meer "uit kan". Dus zal de bunker sluiten en control voor die paar kistjes bij Amsterdam plaatsvinden.

Bandbox gaat dan samen met Ameland Radio. :twisted:

Berichtdoor Glander » wo mei 26, 2010 11:24 pm
Aantal posts: 286x
Ranking: Vlieginstructeur

Eerlijk gezegd vind ik het samengaan wel een redelijk oplossing om de communicatie tussen beide lucht verkeers leidingen zo kort en snel mogelijk te houden. Er kleeft aan het plan echter wel een nadeel.

Net zoals alle andere beslissingen binnen Defensie, zal 2020 dan wel een point to succes datum zijn, maar ik denk dat er meer bij komt kijken dan alleen maar "even" een overdracht van het geheel. Apparatuur, verbouwen en uitbreiding en wat gaat er gebeuren met de lucht verkeers leidingen van civiel en militair met de rest van de Benelux en Duitsland? Hoe gaat het financiele plaatje er uitzien? Met alle bezuinigingen moet er wel ergens geld vandaan geplukt worden.

Gaat militair dan ook onder de civiele groep van Euro Control komen? Er zullen nog wel meer haken en ogen zijn, maar wat in elk geval mee moet zitten is de Politiek.

En zo als we weten is die niet zo snel of heeft de prioriteit meer bij de Hypotheekrente, of het elkaar moeilijk maken met minder belangrijke zaken dan Defensie.

Dus zal 2020 wel een Oase zijn, in het kader van "De wens is de vader van de gedachte".

Berichtdoor roberto » do mei 27, 2010 8:05 am
Aantal posts: 3983x

Militaire controllers zullen altijd blijven, denk alleen dat hun civiele werk steeds meer zal uitbreiden.
Als je nu een dagje naar Dutchmil luistert dan handelen de militaire controllers nu al meer dan 60% civiel verkeer af.
Die samenwerking zal er toe leiden dat de lijnen tussen de beide organisaties nog korter worden en het civiele verkeer nog meer gebruik gaat maken van het militaire luchtruim als daar toch nauwelijks gebruik van wordt gemaakt.

Reactie plaatsen

Keer terug naar Radio activiteiten