MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Foto bewerking -> welke dia-/negatief scanner??

Forum voor alles wat met fotobewerking te maken heeft.
Nieuw bericht plaatsen

welke dia-/negatief scanner??

Berichtdoor BenM » do dec 06, 2012 12:32 am
Aantal posts: 14x
Ranking: Baanveger

PB sturen

Ik loop al een tijdje met het idee om een scanner te kopen zodat ik mijn oude dia´s en negatieven in kan scannen. Helaas heb ik geen idee waar ik op moet letten bij de aankoop van zo´n ding.
Wie kan mij enige tips/prijzen geven?
Bedankt, Ben

Re: welke dia-/negatief scanner??

Berichtdoor Stinks » di dec 11, 2012 8:12 pm
Aantal posts: 482x
Ranking: Vlieginstructeur

PB sturen

Sinds een maand of twee een Canoscan 9000F aan het scannen gezet: werkt naar behoren (zie de posts in Nostalgia -> Flash/Sheppard). Er wordt software (o.a. Adobe's Photoshop Elements) bijgeleverd voor het bewerken van de scans. Wellicht niet de goedkoopste, maar hij functioneert prima.

Groet,

Frank

Berichtdoor BenM » do dec 20, 2012 8:59 am

PB sturen

Stinks schreef:Sinds een maand of twee een Canoscan 9000F aan het scannen gezet: werkt naar behoren (zie de posts in Nostalgia -> Flash/Sheppard). Er wordt software (o.a. Adobe's Photoshop Elements) bijgeleverd voor het bewerken van de scans. Wellicht niet de goedkoopste, maar hij functioneert prima.

Groet,

Frank

Dank voor je reactie Frank. Ik begin nu te twijfelen want "men" zegt dat het beter is om geen glasplaat tussen de te scannen dia/negatief te hebben omdat dit van invloed kan zijn op de scherpte van de scan. Jou gepubliceerde foto´s vind ik er wel goed uitzien dus .... Ik zal maar eens met een aantal dia´s/negatieven naar een fotograaf gaan en kijken wat die adviseert.

Groet, Ben

Berichtdoor ebijland » zo dec 30, 2012 12:35 pm
Aantal posts: 74x
Ranking: F16 Piloot

PB sturen

Hallo Ben,

Ook ik heb een paar weken geleden dezelfde scanner als Frank heeft, gekocht: de Canoscan 9000F. Hij voldoet mij prima; ik ben nog niet bezig geweest met het inscannen van foto's, dus daar heb ik nog geen oordeel over. Ik ben alleen bezig geweest met negatieven. En dat gaat goed. Ik scan de negatieven in op 4800 dpi (grootste optische resolutie) en dan als tiffjes wegschrijven. Na bewerken schrijf ik ze als jpegjes weg en dan zijn ze ongeveer 15 Mb groot. (Uiteraard kun je de resolutie aanpassen, dat ze kleiner worden. En dus op Milspotters kunt plaatsen, haha) Maar je moet altijd rekening houden met wat je later wilt. Beter nu goed, dan later opnieuw. Originelen, net als met digitale foto's, altijd bewaren. De opslagcapaciteit van je pc of externe hdd moet je niet als maatstaf nemen.

Het gebruik van het apparaat is zeer gebruiksvriendelijk. "A child can do the laundry". In de meegeleverde software kun je al wat aanpassingen doen; Photoshop Element 8 is daarbij - wat Frank aangeeft - meegeleverd. Je kunt direct uit de voeten. Wel moet je - net als met digitaal fotograferen - altijd bewerken. In dit geval sowieso stofjes, krasjes e.d. wegwerken. Maar zodra dat gebeurd is, heb je direct eer van je werk.

Voor mij is dit een kwalitatief prima apparaat, ook zeker gezien de prijs van nog geen € 200,--
Uiteraard is een afweging de glasplaat. Je kunt uiteraard ook kiezen voor een goede, volledige negatief- of disascanner. Je zit hierbij dan natuurlijk ook wat prijs betreft in een hogere klasse. Maar dat is uiteraard een afweging die je moet maken.

Groeten,

Edwin

Berichtdoor BenM » di jan 22, 2013 9:14 pm

PB sturen

Dank voor de info Edwin.
Groet, Ben

Berichtdoor geert99 » wo jan 23, 2013 11:41 am
Aantal posts: 28x
Ranking: Crew Chief

PB sturen

Ik heb zelf een jaar geleden een Minolta Dimage Scan Dual III via Marktplaats op de kop getikt voor 100 Euro. Je hebt nog een paar meer types en merken van die oudere scanners. Maar hardwarematig zijn ze super. Je kunt zelf de focus e.d. aanpassen. Het enige nadeel vind ik zelf de snelheid van de scans. Echter, ik doe de scans altijd terwijl ik wat anders doe achter de pc, dus de scans lopen op de achtergrond. Het bewerken doe ik dan later en dat werkt prima voor mij.

Misschien het overwegen waard omdat dit een dedicated slide scanner is.

Berichtdoor jacques » do feb 21, 2013 10:55 am
Aantal posts: 182x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Hallo !
Ik heb een Epson V330 photoscanner, met een aparte slede voor dia's en negs. Werkt ook naar behoren, en dat voor € 82. waarschijnlijk zal een duurdere inderdaad wat scherpere beelden geven. De bijgeleverde software (photo impression 2) voldoet ook om de positieven nog te bewerken, maar Elements geeft natuurlijk nog meer mogelijkheden. Het scannen gaat niet snel maar je kunt inderdaad tijdens het scannen van 5 negs/dia's de vorige scans bewerken.

Berichtdoor hmrolink » do feb 21, 2013 6:02 pm
Aantal posts: 323x
Ranking: Vlieginstructeur

PB sturen

geert99 schreef:Ik heb zelf een jaar geleden een Minolta Dimage Scan Dual III via Marktplaats op de kop getikt voor 100 Euro. Je hebt nog een paar meer types en merken van die oudere scanners. Maar hardwarematig zijn ze super. Je kunt zelf de focus e.d. aanpassen. Het enige nadeel vind ik zelf de snelheid van de scans. Echter, ik doe de scans altijd terwijl ik wat anders doe achter de pc, dus de scans lopen op de achtergrond. Het bewerken doe ik dan later en dat werkt prima voor mij.

Misschien het overwegen waard omdat dit een dedicated slide scanner is.

Een ScanDual II staat er op mijn bureau. Inderdaad, een prima apparaat, zo'n ScanDual, maar probeer er Hamrick VueScan bij als driver en de kwaliteit vliegt nog meer omhoog. Veel beter dan de standaard software!

Echter, diascannen is niks voor luie types. Je moet er wel tijd en energie in willen steken om met Photoshop, Lightroom o.i.d. het maximum er uit te halen. Als je het in de vingers hebt valt het best wel mee. Met name Kocachrome blijft lastig scannervoer op de een of andere manier.

Hans.

Reactie plaatsen

Keer terug naar Foto bewerking