MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Overige -> Spitfire poortwachter Soesterberg 1953

Overige movements
Nieuw bericht plaatsen

Spitfire poortwachter Soesterberg 1953

Berichtdoor Pauljos2001 » vr jan 23, 2015 7:16 pm
Aantal posts: 644x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Is iemand bekend of Soesterberg een Spitfire als poortwachter heeft gehad in 1953 (40 jaar Klu jubileum) ?!?
Er bestaat een foto van een Klu Spitfire in een van de plantsoenen in de gemeente Soesterberg.
http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen/fotocollectie/zoeken/weergave/detail/tstart/0/q/zoekterm/spitfire/start/12

Re: Spitfire poortwachter Soesterberg 1953

Berichtdoor Eduard » za jan 24, 2015 10:29 pm
Aantal posts: 1363x

PB sturen

Pauljos2001 schreef:Is iemand bekend of Soesterberg een Spitfire als poortwachter heeft gehad in 1953 (40 jaar Klu jubileum) ?!?
Er bestaat een foto van een Klu Spitfire in een van de plantsoenen in de gemeente Soesterberg.
http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen/fotocollectie/zoeken/weergave/detail/tstart/0/q/zoekterm/spitfire/start/12

Hallo Pauljos2001,
Op een foto van dezelfde Spit, maar genomen vanuit een iets andere positie zie je een '3' als laatste cijfer van de registratie. Het had dus de H-3 kunnen zijn, maar als je goed op de staart kijkt staat daar NH212 en dat betekent dat het de H-22 is nog voorzien van een squadroncode, namelijk 3W-3. Dit toestel was in 1953 op Eindhoven in gebruik als decoy en is waarschijnlijk in de zomer van dat jaar naar Soesterberg gereden om de aandacht te vestigen op het grote vliegfeest t.g.v. 40 jaar luchtmacht (dus geen poortwachter...). Het toestel werd in 1956 verbrand.
Afbeelding

Berichtdoor Pauljos2001 » zo jan 25, 2015 2:15 pm

PB sturen

Super bedankt Eduard.
Je bent goed geïnformeerd!!
heb je bijzondere belangstelling voor de Spitfire ?

Berichtdoor Eduard » zo jan 25, 2015 7:59 pm

PB sturen

Pauljos2001 schreef:Super bedankt Eduard.
Je bent goed geïnformeerd!!
heb je bijzondere belangstelling voor de Spitfire ?

Niet meer dan voor veel andere vliegtuigtypes van de KLu, maar ik vind dit soort puzzeltjes leuk om, met behulp van allerlei documentatie, op te lossen...
Hartelijke groet,
Gerrit Boxem ('Eduard' op Milspotters)

Berichtdoor fake » zo jan 25, 2015 8:20 pm
Aantal posts: 2134x

PB sturen

Gerrit is meer van de 104, heeft daar zelfs een boekje over uitgegeven (22 jaar KLu - Starfighters) :PRIMA

Berichtdoor Pauljos2001 » zo jan 25, 2015 10:05 pm

PB sturen

fake schreef:Gerrit is meer van de 104, heeft daar zelfs een boekje over uitgegeven (22 jaar KLu - Starfighters) :PRIMA

Ja Eduard is hier, op Milspotters, zeer bekend. maar dat geldt ook voor jou fake.
En 22 jaar Klu Starfighters is me ook bekend, met nu voor mij de extra kennis dat Eduard en Gerrit één zijn
Beiden grote F-104, nostalgia liefhebbers als ik in mijn forum herinneringen duik...........
Ik probeer weer terug te komen van langere afwezigheid op dit forum.

Lijkt me dat mijn vraag volop is beantwoord.
Maar een nieuwe ligt al voorop mijn tong.
Heeft Soesterberg wel een poortwachter gehad (N-258 Hawker Hunter?!?) .....
groeten
Paul Baijens

Berichtdoor wizum » ma jan 26, 2015 2:40 pm
Aantal posts: 873x

PB sturen

Op deze wijze komen er meer en meer bijzondere foto's boven "water"....

Berichtdoor Eduard » ma jan 26, 2015 4:19 pm

PB sturen

Vraag: Heeft Soesterberg wel een poortwachter gehad (N-258 Hawker Hunter?!?) .....
groeten
Paul Baijens[/quote]
Tja, wat is een poortwachter? Er wordt onderscheid gemaakt tussen een poortwachter en een monument. Volgens mij was de N-129 (die bij het oude Luchtmachtmuseum bij de poort stond) een poortwachter en was de N-258, die inderdaad ook vele jaren op Ssb gestaan heeft een monument.
Afbeelding

]

Berichtdoor Pauljos2001 » do feb 05, 2015 6:00 pm

PB sturen

Bedankt Gerrit.
Ben het eens met je opmerking, maar in de praktijk wordt dit onderscheid nauwelijks gebruikt, denk ik.
Heb je deze N-129 foto in de jaren 70 genomen. (lijkt me vanwege kleding en automobielen.....)

Berichtdoor Eduard » vr feb 06, 2015 11:02 am

PB sturen

Pauljos2001 schreef:Bedankt Gerrit.
Ben het eens met je opmerking, maar in de praktijk wordt dit onderscheid nauwelijks gebruikt, denk ik.
Heb je deze N-129 foto in de jaren 70 genomen. (lijkt me vanwege kleding en automobielen.....)

Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk inderdaad 1973...

Berichtdoor 18bingo » vr jun 05, 2015 12:20 am
Aantal posts: 923x

PB sturen | Website bezoeken

Eduard schreef: Dit toestel was in 1953 op Eindhoven in gebruik als decoy en is waarschijnlijk in de zomer van dat jaar naar Soesterberg gereden om de aandacht te vestigen op het grote vliegfeest t.g.v. 40 jaar luchtmacht (dus geen poortwachter...). Het toestel werd in 1956 verbrand.

Afbeelding

Hallo Gerrit !
Door tijdgebrek kan ik helaas niet alle onderwerpen op Milspotters uitvoerig volgen en daarom kom ik nu pas je berichtje tegen over de Spitfire 3W-3. Misschien interessant te weten is , dat er bij de vliegbasis Soesterberg, vanwege het 40-jarig bestaan van de luchtmacht in 1953 , twee Spitfires stonden tentoongesteld : eén in Huis Ter Heide (dit was de 3W-1) en eén in het dorp Soesterberg op de hoek van de Postweg/Rademakerstraat. Het tweede toestel is dan waarschijnlijk de 3W-3. Deze info. komt uit het interessante boekwerkje "Soesterberg Van Toen Tot Nu" / Dik Top en Wim Top/ pagina 157
groeten ,
Hans

Berichtdoor Eduard » za jun 06, 2015 9:53 pm

PB sturen

18bingo schreef:
Eduard schreef: Dit toestel was in 1953 op Eindhoven in gebruik als decoy en is waarschijnlijk in de zomer van dat jaar naar Soesterberg gereden om de aandacht te vestigen op het grote vliegfeest t.g.v. 40 jaar luchtmacht (dus geen poortwachter...). Het toestel werd in 1956 verbrand.

Afbeelding

Hallo Gerrit !
Door tijdgebrek kan ik helaas niet alle onderwerpen op Milspotters uitvoerig volgen en daarom kom ik nu pas je berichtje tegen over de Spitfire 3W-3. Misschien interessant te weten is , dat er bij de vliegbasis Soesterberg, vanwege het 40-jarig bestaan van de luchtmacht in 1953 , twee Spitfires stonden tentoongesteld : eén in Huis Ter Heide (dit was de 3W-1) en eén in het dorp Soesterberg op de hoek van de Postweg/Rademakerstraat. Het tweede toestel is dan waarschijnlijk de 3W-3. Deze info. komt uit het interessante boekwerkje "Soesterberg Van Toen Tot Nu" / Dik Top en Wim Top/ pagina 157
groeten ,
Hans

Dank voor de aanvullende informatie, Hans!
Gerrit

Reactie plaatsen

Keer terug naar Overige