MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Woensdrecht (EHWO) -> nieuwtje: aanvraag verlenging baan

Plaats hier berichten over Woensdrecht (EHWO)
Nieuw bericht plaatsen

Berichtdoor lwr » wo sep 05, 2007 4:56 pm
Aantal posts: 179x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

gekke-vis schreef:Dat is in feet neem ik aan?
Dus dat is 2400 meter x 45
Als ik goed gegoogled heb ben ik erachter gekomen dat de minimun length van de rwy voor een 747 3200 meter is.
En de runway length die nodig is voor de A380 is hetzelfde als voor de 747.

De minimale lengte van een 747 is minimaal 3200 meter als deze 100 procent geladen is, max. take-off weight (MTOW) Maar bij bijvoorbeeld 80 procent van het MTOW is deze minimale lengte van de baan al afgenomen tot ca. 2400 meter.

De startbaan van EHBK (Beek) is ongeveer 2500 meter, hier landen ook regelmatig 747's.

Maar voor regelmatig gebruik door 747's op EHWO heb je wel een baan nodig met een hogere draagkracht.

Berichtdoor gekke-vis » wo sep 05, 2007 6:23 pm
Aantal posts: 803x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

lwr schreef:
gekke-vis schreef:Dat is in feet neem ik aan?
Dus dat is 2400 meter x 45
Als ik goed gegoogled heb ben ik erachter gekomen dat de minimun length van de rwy voor een 747 3200 meter is.
En de runway length die nodig is voor de A380 is hetzelfde als voor de 747.

De minimale lengte van een 747 is minimaal 3200 meter als deze 100 procent geladen is, max. take-off weight (MTOW) Maar bij bijvoorbeeld 80 procent van het MTOW is deze minimale lengte van de baan al afgenomen tot ca. 2400 meter.

De startbaan van EHBK (Beek) is ongeveer 2500 meter, hier landen ook regelmatig 747's.

Maar voor regelmatig gebruik door 747's op EHWO heb je wel een baan nodig met een hogere draagkracht.

Duidelijk,
Maar ze willen dus de draagkracht aanpassen?

Berichtdoor lwr » wo sep 05, 2007 6:36 pm
Aantal posts: 179x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Nou, ik heb geen informatie over de plannen voor het aanpassen van de huidige startbaan. Maar als ze regelmatig 747's op EHWO willen laten vliegen, dan heb je "onder andere" een startbaan met een hogere draagkracht nodig dan de huidige baan. (50 LCN) In vergelijking: Eindhoven heeft een LCN van 80 waar ze o.a. met de KDC-10 vliegen.

LCN staat voor Load Classification Number. Hoe hoger het getal, des te sterker de baan.

Berichtdoor N5591S » wo sep 05, 2007 6:47 pm
Aantal posts: 2x
Ranking: Baanveger

PB sturen

Ik zie dat lwr het raadsel al opgelost heeft.
Hier nog wat meer over kortste baanlengten, met name bij vliegtuigen met motoren die wat verder van de romp af zitten, in het algemeen viermotorigen dus.
In de Boeing documentatie (D6-58326-1) zie ik bij 3.3.1 dat onder de geschetste omstandigheden 350 ton startgewicht haalbaar is voor een 747, vanaf de 8000 voet baan van Woensdrecht. Een lege kist kan dan zelfs ongeveer met volle tanks nog weg. Niks aan de hand.
Uit dezelfde grafiek lees ik dat de kleinst haalbare startbaanlengte (bij lagere gewichten) ongeveer 6000 voet is (1800 meter). De baan van Eelde zeg maar. Of de korte baan op Leeuwarden (maar die is alweer bijna 2 km). Een paar jaar geleden heb ik nog een uitgeweken KLM 747 van Rotterdam zien starten (pakweg 2200 meter).

Trouwens, het vliegveld van St. Maarten (SXM) is wereldberoemd juist vanwege de spectaculaire landingen net over het smalle Maho Beach. Die baan is net iets langer dan die van Rotterdam. En reken maar dat daar 747's komen! Ze gaan er alleen niet met maximum startgewicht weg.

De kleinst haalbare startbaanlengte is vrijwel onafhankelijk van het gewicht, in die zin dat je natuurlijk niet met een volle bak moet willen starten. Maar de clou is dat je als je lichter bent in principe steeds kortere starbaanlengten krijgt, want je komt bij lagere snelheden los (én je accelereert vlotter), tot het punt waarop je dan zou gaan vliegen bij zulke lage snelheden dat je de kist niet recht zou kunnen houden als er een buitenmotor (dicht bij de vleugeltip) uitvalt. Het is dus nodig om de beslissing "start afbreken of doorgaan - bij motorstoring" toch pas bij een wat hogere rijsnelheid te nemen. Bij een motorstoring onder de "minimum bestuurbaarheidssnelheid" moet je stoppen. DUS moet je baanlengte ook toelaten om tot aan dat punt te accelereren en dan alsnog te stoppen. En dát resulteert in een minimum baanlengte, waaronder je niet mag komen. Al maak je hem nog zo licht, een 747 op Antwerpen kán niet. Nou ja, als je geen rekening hoeft te houden met een uitvallende motor zou het bij lichte gewichten prima kunnen, maar in de burgerluchtvaart doen we dat dus niet. (Ik word nu ook nieuwsgierig en heb even geëxtrapoleerd in die grafiek, en dan zou je zelfs aan 250 à 260 ton startgewicht kunnen denken op Antwerpen. Da's al niet niks!)

Inderdaad kunnen ze qua baansterkte op Eindhoven meer. Maar zolang je niet veel gewicht mee wil nemen kun je denk ik voor incidenteel gebruik nu al goed op Woensdrecht terecht. Je hebt alle wielen maar slechts de helft van het gewicht. Dat scheelt enorm in de slijtage.

Berichtdoor gekke-vis » wo sep 05, 2007 6:51 pm

PB sturen

Ik denk dat ik het snap :lol:

Berichtdoor SG Woensdrecht » di okt 09, 2007 10:32 pm
Aantal posts: 1x
Ranking: Baanveger

PB sturen | Website bezoeken

De draagkracht van de baan op Woensdrecht was tot op heden bij mijn weten altijd goed geweest.

In het recente verleden (2006) zijn er met enige regelmaat o.a. C-17's An-124's geland.

Ik zal eens informeren bij mensen die het kunnen weten of er iets is m.b.t. de draagkracht van de baan en hoe het zit met het verlengen.

Berichtdoor Pauljos2001 » wo okt 10, 2007 11:19 am
Aantal posts: 644x

PB sturen

Wat EHEH betreft is het de bedoeling van de luchtmacht (Zie oa het filmpje op http://www.edtv.nl over voorzorgslanding J-210 9-10-2007 oefening Opeval) om Eindhoven vaker te gebruiken voor oefeningen met F-16's. Gevolgen van het inkrimpen van de faciliteiten: Sluiting Twenthe.

Je kunt uit de dagelijkse logs van Rotterdam afleiden, dat ook dat vliegveld meer door de luchtmacht aangevlogen wordt.

groeten Pauljos

Berichtdoor gekke-vis » wo okt 10, 2007 5:39 pm

PB sturen

Pauljos2001 schreef:Wat EHEH betreft is het de bedoeling van de luchtmacht (Zie oa het filmpje op http://www.edtv.nl over voorzorgslanding J-210 9-10-2007 oefening Opeval) om Eindhoven vaker te gebruiken voor oefeningen met F-16's. Gevolgen van het inkrimpen van de faciliteiten: Sluiting Twenthe.

Je kunt uit de dagelijkse logs van Rotterdam afleiden, dat ook dat vliegveld meer door de luchtmacht aangevlogen wordt.

groeten Pauljos

Ik zie niet in wat dit met woensdrecht te maken heeft :roll:

Berichtdoor Pauljos2001 » wo okt 17, 2007 10:22 am
Aantal posts: 644x

PB sturen

[quote="gekke-vis
Ik zie niet in wat dit met woensdrecht te maken heeft :roll:[/quote]

Er is verband met enkele opmerkingen op de 1e pagina.
Activering Deelen en nog zo meer...........

Vorige

Reactie plaatsen

Keer terug naar Woensdrecht (EHWO)