MILSPOTTERS.nl

Milspotters forum -> Foto bewerking -> Het foto bewerkings topic II

Forum voor alles wat met fotobewerking te maken heeft.
Nieuw bericht plaatsen

Het foto bewerkings topic II

Berichtdoor dennis » di nov 06, 2007 7:38 pm
Aantal posts: 3744x
Ranking: Basis Commandant

PB sturen | Website bezoeken

Hier kunt u terecht voor al uw vragen/opmerkingen/etc over fotobewerking en gerelateerde zaken.

Berichtdoor Martin » do nov 08, 2007 11:00 am
Aantal posts: 95x
Ranking: F16 Demo Piloot

PB sturen

Goedendag medespotters. Al een hele poos volg ik het forum van Milspotters.nl mijn complimenten. Ziet er erg goed uit en het doel waarvoor het is opgezet dient het zeker. Ik als "part-time" spotter vermaak me uitstekend op deze website. Nu ben ikzelf ook hobby-fotograaf. Ik ga niet zeggen welk niveau want als ik de berichten lees op het forum wordt je daar niet echt gelukkig van. Maar toch ... durf ik (je zou haast schromen om een foto te plaatsen) een foto te plaatsen die ik lang geleden bij EHLW gemaakt heb. Het ontbreekt me aan de tijd om te gaan spotten. Als de foto's voorbij zie komen dan begint het overal te jeuken :D

Misschien een wijs woord wat mijn oma altijd zei: "Geniet van wat je elkaar kunt geven". Soms moet je wel eens goed zoeken (bij jezelf) om te zien wat een ander je wil laten zien. Dus... geniet van dit prachtige medium en doe je voordeel er mee.

Afbeelding

De foto is gemaakt met een EOS D60. 1/350 F4.5. Heb nu net een EF L 70-200 F2.8 gekocht en mijn handen jeuken om daarmee aan de slag te gaan bij EHLW. De foto van de Jaguars is gemaakt met een standaard EF 70-300 van Canon. Nu vind ikzelf dat dit objectief te kort schiet qua scherpte tussen de 200 - 300mm. Dat is dan ook te zien op de foto. Heb de foto met Noise Ninja verscherpt met een aangepast EOS D60 profiel. Ik zou zeggen, schiet maar raak ... :D

Berichtdoor Gerben KLu » do nov 08, 2007 2:45 pm
Aantal posts: 5486x
Ranking: MilSpotter

PB sturen

Martin schreef:je zou haast schromen om een foto te plaatsen

Doe dat vooral niet !
Dat is dus precies wat niet moet gebeuren.
Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat men niet meer foto's 'durft' te plaatsen.
Als je graag iets met ons wilt delen, doe dat gerust.
Je oma had dan ook een wijze uitspraak :lol:
Ik ga ervan uit dat iedereen die post, niet zomaar klakkeloos een foto plempt, maar zn plaatje het plaatsen waard vind.
De Jaguars zien er fraai uit in het zonnetje.
Nu had ik een vraag/ opmerking ; is het niet zo dat Noise ninja juist NIET verscherpt ? Het haalt wel de ruis( gedeeltelijk) weg, maar dat komt de scherpte niet ten goede dacht ik .
Zijn vast wel mensen die me daar een antwoord op kunnen geven.

Laatst bijgewerkt door Gerben KLu op do nov 08, 2007 2:48 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichtdoor Leeuwarden » do nov 08, 2007 2:47 pm
Aantal posts: 3688x

PB sturen

Bij Noise Ninja kan je de mate van verscherping ook instellen. Altijd even mee oppassen want verscherping is iets wat je als laatste moet doen...

Berichtdoor Martin » do nov 08, 2007 9:55 pm

PB sturen

Je hebt gelijk wat het durfen betreft, mijn excuses. Ik heb de foto puur geplaatst om te weten of ik aardig goed bezig ben. Van beroep ben ik grafisch vormgever. Afgestudeerd vormgever en fotografie. Maar luchtvaartfotografie blijft lastig. De persoonlijke voorkeur qua kleur en sfeer speelt altijd mee, wat voor fotografie ook. Maar bij luchtvaartfotografie komt het heel kritisch bij mij.

Wat betreft NoiseNinja heb je ook gelijk. Deze haalt puur alleen de ruis weg. Je kan hier en daar de scherpte wel instellen maar dat doe ik eigenlijk liever zelf :D Ik was vergeten te vermelden dat ik met een onscherp masker en een eigen USM-action in photoshop de boel iets verscherpt heb.

re

Berichtdoor Gerben KLu » do nov 08, 2007 10:00 pm
Aantal posts: 5486x

PB sturen

Roger .
Je hoeft je excuses niet aan te bieden...nergens voor nodig.
Ga vooral door met experimenteren en veel succes met je nieuwe lens.
We zien vast meer foto's van je !

Berichtdoor Martin » do nov 08, 2007 10:06 pm

PB sturen

Bedankt, maar ik wil absoluut niemand, maar dan ook niemand kwetsen. Dat is niet mijn stijl! We kunnen zoveel aan elkaar hebben als we dit medium goed gebruiken.

Je woont op een "daalders" plekkie, zoals we dat zeggen hier in Drenthe". Bij ons gaan ze ook laag over maar bij jou is dat helemaal het geval. Wij wonen aan de rand van Hoogeveen en daar loopt een laagvliegroute langs. Vooral tijdens nachtvliegen is het altijd feest. Lijkt wel of het weerlicht als ze overkomen. Maar volgens mij valt dit onder een ander topic :D

Berichtdoor boontje » ma nov 12, 2007 5:20 pm
Aantal posts: 207x

Hier een foto van mij. Ik heb een reactie gekregen van iemand dat er meer uit de foto te halen was dan wat ik nu zelf gedaan had. Heb hem alleen wat verscherpt. Graag zou ik dan wel ff willen weten war er aan veranderd is. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Alvast bedankt!
Afbeelding

Berichtdoor Leeuwarden » ma nov 12, 2007 5:27 pm

PB sturen

In Capture NX; zwartpunt/witpunt instellen, beetje contrast verhogen, levels beetje aanpassen en nog wat USM. En dat in pakhembeet twee minuten... Die lucht heb even gelaten voor wat het is... Omdat het een lage resolutie plaatje is krijgt ie wel wat meer last van ruis...

Afbeelding

Berichtdoor boontje » ma nov 12, 2007 5:57 pm

WOW! das idd een groot verschil. Maar komt dat nou door de instellingen van de camera of gewoon door de kwaliteit van de lens. En hoe weet je nou waneer het goed is dat je er niet meer aan moet veranderen want ben zelf ook wel bezig geweest en de volgende dag bekeek ik het plaatje weer en vondt ik het niet mooi.

Berichtdoor ROKAF » ma nov 12, 2007 8:23 pm
Aantal posts: 2799x

PB sturen

Hierbij die van mij.
Nikon Capture 4.4 de kleuren bijgetrokken en in CS2 de curves iets naar beneden gehaalt.

Afbeelding

Hmm.... zoek de verschillen ? :shock:

Berichtdoor gekke-vis » di nov 13, 2007 4:09 pm
Aantal posts: 803x

PB sturen

Afbeelding

Hier kom ik op uit.
Alleen met contrast gespeeld en middentoom.
Ik hou wel van wat donkere plaatjes, maar het is natuurlijk allemaal persoonlijk.

Berichtdoor probaco » di nov 13, 2007 8:06 pm
Aantal posts: 134x

PB sturen

Ben ik nou gek of klop de scherptediepte niet bij sommige. Begrijp me niet verkeerd hoor. Tis een hele gave foto... maar voor mijn gevoel klopt hij niet. De voorste typhoon lijkt er wel later ingeplakt.

Persoonlijk vind ik Boontje zijn versie het mooist. Scherp, maar toch nog scherptediepte erin. Vooral doorgaan met dit soort foto's. :D

Berichtdoor Leeuwarden » di nov 13, 2007 9:51 pm

PB sturen

Wat is jouw definitie van scherptediepte?

Berichtdoor boontje » do nov 15, 2007 5:01 pm

Bedankt voor de tips!! Ik zal er mee bezig(als ik tijd heb :lol: ) Maar is wel duidelijk dat er meer meegedaan kan worden dan wat ik zelf heb gedaan.

Volgende

Reactie plaatsen

Keer terug naar Foto bewerking